Økonomi i båtbransjen
Kraftig vekst for landets største båtforhandler
Bergen Marine forventer en vekst på 30 prosent i omsetningen i år til 250 millioner kroner.
Båter selger i år bedre enn bobil i Vestlandets hovedstad, og Bergen Marine forventer en vekst på 30 prosent i omsetningen i år til 250 millioner kroner.
I 2019 troner Bergen Marine på omsetningstoppen over norske båtforhandlere med 195 millioner kroner i omsetning, slik de også gjorde året før, ifølge offentlige regnskapstall. Resultatet i fjor endte på fire millioner kroner, noe svekket av ombygginger og investeringer.
I år anslår styreleder Per Alvern at driftsinntektene havner på 250 millioner kroner. Riktignok skriver kun 150 millioner av dette seg fra båtsalget, resten er salg av bobiler, men det er fortsatt størst salg i bransjen av en enkelt forhandler. Bergen Marine har hatt større vekst i båtsalget enn bobilsalget i 2020.
–Vi forventer en omsetning på netto 250 millioner kroner for 2020 som gir en omsetningsvekst på ca 30 prosent fra året før. Det forventes et driftsresultat for Bergen Marine AS for 2020, på over ti millioner kroner. I tillegg kommer omsetning og resultat for vårt båtverksted Bergen Marine Service AS som for 2020 forventes å bli netto omsetning på 20 millioner kroner, med et resultat på 1,2 millioner, sier styreleder og eier Per Alvern til Båtmagasinet.
Norgesferie
Han forteller at det største volumet i år er på båter med påhengsmotorer mellom 17 – 28 fot, og Alvern forventer samme utvikling neste år.
–Vi merker at svært mange også planlegger for Norgesferie i 2021, og vi har vesentlig større etterspørsel i form av forhåndsbestillinger for levering av ny båt til 2021 sesongen enn vi hadde for et år tilbake. Bruk av båt i Norge og som ferieform har blitt oppfattet som en trygg ferieform i forhold til mange andre aktiviteter med hensyn til Covid 19. Flere satset derfor på båtbruk og båtferie i 2020 og vi tror denne tendensen vil fortsette også i 2021, sier Alvern til Båtmagasinet.
Han sier at tilgang på båter kan bli en utfordring da de fleste produsentene av populære merker, allerede nå melder om at de ikke tar imot flere ordrer fordi ordrene allerede overstiger tilgjengelig produksjon neste år.