Bransjetopper om 2018
Båtelektronikk tar etter bil
Navico hadde et godt salgsår i fjor, trass i dårlig vær, og ser lyst på det nye året. Mer brukervennlige løsninger kommer.
Rolf Fossumstuen tok i fjor sommer over som salggsjef i Navico etter flere år som administrerende direktør i Raymarine Norge.
– Sammenlignet med tidligere år har salget vært positivt. Som normalt er det kartplottere med ekkolodd det selges mest av. Vi er litt knappe med informasjon på detaljnivå, men gode produkter i 2017 har vært blant annet Simrad OG-serien og Lowrance Elite Ti, Brooks & Gatehouse selger bedre enn før, da mange nå har fått med seg at B&G ikke er dyrere enn våre andre merker, sier Rolf Fossumstuen til Båtliv.
–2018 tegner seg til å bli et nytt godt år, hvor renten ikke ser ut til å gjøre store endringer i kundenes kjøpekraft- og vilje. Navico har et bredt produktspekter som fanger opp de ulike segmentene i markedet, og vil med kombinasjon av produktbredde og gunstige priser være med på å ta større markedsandeler i 2018, fortsetter han.
–Vi ser i dag er en utvikling innenfor maritim elektronikk som gir mer brukervennlige og prisgunstige løsninger med nettverk som inkluderer både nettbrett og skytjenester.
De ulike produsenten vil fremover være med på utvikling og integrasjon av ulike sensorer i et samlet nettverk for å gi økt sikkerhet, trygghet og forenklet bruk, ikke ulikt det vi ser i bilbransjen. Det kan bli utrolig spennende å se hva som kommer fra produsentene de neste årene, avslutter Fossumstuen.
I vår nyttårsserie har vi snakket med en rekke bransjetopper om utsiktene for 2018. Nestemann ut er Gert Toft i forsikringsselskapet Pantaenius.
Tidligere intervjuer:
Askeladden gir gass inn i nytt år