Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!
Vart itj skræmt nei!

Vart itj skræmt nei!

•Vi sitter etter hverandre, jeg har fått låne Zaborowskis throttleman, Roger Shaptini, en libaneser med akkurat så feit røykhoste at jeg skjønte at dette kunne bli tøft. Han foran i luke en, jeg i luke to. Båtliv har entret Offshoresirkuset. •Klokken 12:00 i dag kjører Christian Zaborowski og Roger Shaptini VM-runde i samme båt som vi kjører i denne videoen. Båtliv følger løpet og vil oppdatere når resulatet er klart. Løpet går i Abu Dhabi og teamet kjørte inn til bestetid på treningen i går.Se video og bilder.

Publisert Sist oppdatert

Turtletesten ja, det er der alt begynner. For å få føre ordentlig racerbåt må du ha lisens, og da snakker vi ikke om Røkkelappen eller båtførerbevis. Dette er kurs og godkjenninger med instruktør til stede. For min del fikk det holde med far og sønn Zaborowski. Ut av ulljakka og ned i badebuksa som hadde ligget ubrukt i flere måneder. Vi snakket tross alt november. Men har man tatt en utfordring så gjelder det å holde ord.

Øvelse

Spent fast i en sekspunkt sikkerhetssele, i en stollignende innretning, er det bare å vente på overraskelsen, og den kommer. Plutselig rykkes du rundt, og verden er plutselig fiskenes og ikke din, og du har hodet ned og ræva opp. Når du ligger sånn, og bare har dine egne lunger å stole på, begynner prosessen med å komme seg fri, sakte men sikkert dra seg ut gjennom et firkantig høl. Alt foregår mens du samtidig skal tenke på å holde hendene over hodet for å eventuelt ikke hekte i vrakrester eller skadet karosseri. Greit nok i teorien, men det skal litt til å tenke opp ned mens øynene er nesten blindet av det sterke klorvannet. Og når du endelig er fri og gjennom den «trange luka» må du se etter lyset og overflaten. Det blir litt som å klatre i fjell, jo mer høydeskrekk, jo stoltere blir man når det mestres.

Tut og kjør

Spritit of UAE (United Arab Emirates). En sølvblank fugl med blå pynt og registreringsnummer S77. Bak på hekken sitter det to modifiserte Mercury motorer som ytet nesten 600 hestekrefter. Jeg kjenner adrenalinet stiger, og blodtrykket, som fastlegen er bekymret over fra før, hadde turbomodus. Jeg sliter med å få festet videokameraet til en av sidestolpene. Gaffatapen vil ikke sitte i det salte og svette miljøet. Dette skal uansett dokumenteres, alle fem rundene.

Her kler du på deg båten. Tunge, kraftige, knallblåe sikkerhetsseler nagler deg til setet. Rattet er forholdsvis lite og i en gammeldags GT utgave.

Jeg er i ferd med å debutere som pilot, Mr. Shaptini trimmer og gasser. Bak den oransje hjelmen hans med intercom, merker jeg at det er vanskelig å se godt nok fremover. Lukene lukkes over hodet på oss. Jeg rakk å få med meg at blodtypen til Roger stod med store bokstaver under navnet hans på cockpiten A+, ingen hadde spurt om min.

Vi er over på intercom radioen, som også går til følgebåten, hvor Jan Zaborowski overvåker det hele. Usikkerheten har sluppet taket, nå er det bare å kjøre med full fokus. Vi blir sluppet løs, og da i ordets rette forstand. Toppfarten er oppgitt til over 100 miles  (160 km). Vi kom aldri dit, men vi var farlig nær.

Les hele saken og se flere bilder i Båtliv nr. 1