Birger Kullmann med braksuksess i Sverige
GØTEBORG: – Vi er svært fornøyde med samarbeidet med Birger Kullmann, sier Cecilie Jönsson i Sjøredningsselskapet til Båtmagasinet. Syv redningsskøyter med den norske båtdesignerens konstruksjon er under bygging, og flere er under planlegging.
Det var klart for storflagging, dåp og mange gode ord for den norske båtkonstruktøren Birger Kullmann under den siste innendørs båtmessen på congressenteret i Gøteborg som pågår denne helgen.
"Rescue Lars" døpt
"Rescue Lars," som båten ble døpt, er den første båten i Lars Bjerkander-klassen. Det er en videreutvikling av Sjøredningsselskapets åpne Gunnel Larson-klasse – den båttypen som utfører desidert flest oppdrag i året for Sjøredningsselskapet.
– Målet med Lars Bjerkander-klassen er å utnytte det vi tidligere gjorde bra og bringe det inn i fremtiden. En åpen båt skaper tilstedeværelse, det ønsker vi å beholde, men samtidig må vi øke mannskapets utholdenhet og handlingstid. Derfor har den nye båten fått tak og frontrute for å beskytte mannskapet, sier Jonas Carlsson, ansvarlig for nybygg i Sjøredningsselskapet.
Braksuksess for Kullmann
Syv båter med Birger Kullmanns design er under bygging i Sverige og har fått sine dedikerte havner langs Sveriges langstrakte kyst. Ytterligere ni redningsbåter med Kullmanndesign er under planlegging i følge Jönsson.
Hun berømmer samarbeidet med Kullmann og trekker spesielt fram skroget og båtens gode sjøegenskaper. – Alle våre tester av båten i sjøen har gitt svært gode resultater sier Jönsson til Båtmagasinet. Sjøredningsselskapet utfører årlig 6000 redningsoppdrag i Sverige.
Større arbeidsflater på dekk og økt beskyttelse mot vær og vind for mannskapene er noen av nyhetene i det nye suksessdesignet fra Kullmanns hånd i tillegg til skroget og båtens gode sjøegenskaper.Det er også designet nye og mer effektive løsninger for redningsliner ombord.
LES OGSÅ: