Joda 27

Familiær halvplaner

Joda, båtene fra Joda holder fortsatt koken, men den litt sjeldne 27 foteren er for lengst ute av produksjon. Som bruktbåt er den imidlertid populær og man må gjerne ut med 250.000 kroner eller mer for et 12-13 år gammelt eksemplar.

Publisert Sist oppdatert

Joda Industrier AS (tidligere Joda Båtbyggeri AS) har vært i bransjen i over 30 år og hatt mange populære båter på sitt repertoar, som for eksempel Joda 5700, 7500 og 7900. I dag produseres kun Joda 290 Sport og Joda 310 Monaco fra fabrikklokalene i Fevik. Den kjente, avdøde båtkonstruktøren, Alf Jensen, har designet alle Joda-båtene. Over 1.000 forskjellige båter, nye og brukte, har vært testet i norske båtblader de siste 20 årene, dvs. bortimot samtlige fritidsbåter på markedet. Men det hender at noen modeller blir forsømt eller glemt, og Joda 27 er en av disse. Den er til og med ikke nevnt i Joda Industriers oversikt over utgåtte modeller(?). Derimot har den samme skrog og store likhetstrekk med Joda 8100 og senere Joda 270, begge på 27 fot. Uansett, her følger verdens første bruktbåttest av Joda 27.

Sitteplassen under dekk kan omgjøres til dobbeltkøye.
Uteplassens puter har holdt seg rimelig bra.
Pantryseksjonen er litt lav, men fungerer bra.

Tekniske data:
Lengde:8,10 m
Bredde:2,98 m
Dypgående:0,80 m
Vekt:3.000 kg
Diesel:240 liter
Vann:140 liter
Septik:140 liter

Mange liggeplasser

Det første som slår en er båtens rommelighet og antall soveplasser. Ikke mindre enn tre dobbeltkøyer kan rigges til i lugaren, og det uten at det går ut over mulighetene til å både spise, lage mat eller gå på do! Hvilke andre 27-fotere uten akterlugar kan klare noe tilsvar­ende? For familier med mange barn er derfor denne båten ganske så ideell. Uteplassen er dessuten også meget familievennlig med høyt fribord og bredt skandekk. For de fiskefrelste er den derimot ikke like fullkommen, blant annet fordi ryggputene akter ikke kan tas av (fisken må trekkes over disse) og avstanden til ripen er noe lang. På fordekket kan man imidlertid sitte godt og for eksempel fiske takket være hyttetaket, gode rekkestøtter og det litt uvanlige, nedfelte skandekket her fremme.

Akseptabel tilkomst til motoren.

Trofast motor

Nils Gunnar Eikeland er godt fornøyd med sin Joda 27, som han har eid i fem år. Båten og motoren er fra 1979 og alt fungerer som det skal. Spesielt maskineriet, en Ford Sabb på 80 hk, er han meget tilfreds med. Bortsett fra en defekt vannpumpe en gang har det aldri feilet denne motoren noe som helst. Det elektriske anlegget er også stort sett inntakt og alle lamper, brytere og kontakter virker som de skal. Men så har også forrige eier, som bygget båten opp fra halvfabrikata, vært meget nøye med alle monteringer, og til og med laget en oversiktlig mappe med skisser, mål og opplysninger om alt mekanisk og elektrisk.

Nils Gunnar Eikeland er godt fornøyd med båten sin og bruker den til ferie- og helgeturer.

Retningsstabil under fart

Sabb-motoren kan kjøres ned mot 400 omdreininger for å gi båten en fin dorgefart på to-tre knop - eller den kan kjøres på fullt med 3.500 omdreininger og få båten opp i 10,5 knop. Ideell cruising fart ligger imidlertid på 2.900 omdreininger og 8 knop. Da beveger båten seg jevnt og fint, reiser seg lite i baugen og holder et akseptabelt lydnivå på 83 dB, mens forbruket ligger på likeså akseptable 10-12 liter i timen. Går man ned til 2.000 omdreininger blir støynivået faktisk uvanlig lavt, kun 72 dB, mens farten likevel er på brukbare 6 knop. Ved full fart derimot tilkommer en del propellstøy og desibelmåleren kryper opp mot 90-tallet.

Retningsstabiliteten er god, men på de aller laveste turtall blir båten naturlig nok litt vinglete i vind og bølger på grunn av sitt relativt lette og flate forskip. Manøvrerbar­heten akterover er derimot som den skal være, men rattet har litt for mange tørn.

Forrige eier bygde båten opp fra halvfabrikata og laget en oversiktlig manual.

Litt utskiftninger

Jodaen har stort sett holdt seg godt. Ingen forringelser kan sees i plasten, rekkestøttene eller kryssholtfestene, mens de nærmest evigvarende respatexplatene, som er benyttet i innredningen, er gode som nye. Putetrekkene og skaien i sideveggene har Nils Eikeland derimot skiftet ut, mens kalesjen vil bli byttet ut med det første. Den gamle kalesjen er riktignok fortsatt tett, men den er både skitten og forfallen mange steder. Dessuten er den uten festegrep på sidene, noe som gjør bevegelser langs deler av skandekket til en farlig manøver når kalesjen er oppe. Putetrekkene i skai i utebenkene er fortsatt originale, men moden for utskiftning etter hvert.

Av det elektriske utstyret har Wallas Safeflame koker/varmeren vært inne til reparasjon en gang, mens kjøleskapet takket for seg for kort tid siden. Ellers er det meste originalt i denne båten, og tilkomsten til styringen, sikringer og koplingspunkter under dashbordet er meget bekvem gjennom en stor luke på toalettet.

Oversiktlig styreposisjon.

Potte tett

Lugaren er som nevnt rommelig, og man sitter bra rundt bordet og på alle benkene her. Sikten gjennom vinduene utnyttes brukbart ut fra benkenes plasseringer. Takhøyden er på gode 1,85 meter. Det er stueplass i alle benkene med unntak av de forreste, der septiktanken ligger. En bred hylle bak benken på styrbord side gir plass til blant annet TV’en. En rømningsluke, som fortsatt holder tett, fører ut til fordekket. Faktisk har båten, ifølge Nils Eikeland, alltid vært potte tett mot både sjøvann nedenifra og regnvann ovenifra. Det må regnes som bemerkelsesverdig bra for en 13 år gammel båt.

Toalettet er funksjonelt og vedlikeholdsvennlig, og utstyrt med hyller, skap, lys, speil, servant og pumpetoalett. Ståhøyden her er på 1,69 m.

Badeleider mangler

Uteplassen under kalesjen rommer, foruten styre- og copilotplass, både pantry, spisebord og benker. Styreposisjonen er fin og oversiktlig og det er god plass til kart og utstyr her. Pantryet er derimot litt lavt, men tilstrekkelig stort og brukervennlig når avlastningsplaten er oppslått. Blant det negative må nevnes at Joda 27 ikke er utstyrt med verken badeplattform eller badeleider og den mangler dreggluke forut. Luken akter er for øvrig tilstrekkelig rommelig for en paraplydregg og kjetting/tau, men selve oppåpningen er litt kronglete.

Joda 27 er alt i alt en trygg og solid båt som holder seg bra og som trygt kan anbefales alle som trives i “snakkefart” på fjorden. Den kan riktignok utstyres med motorer helt opp mot 200 hk, og komme opp i 20 knop, men da velger man kanskje en annen type båt. Som familiebåt er Joda 27 ideell med moderat motor og familien Eikeland på fire føler de har det de trenger av fart, plass og komfort under deres årlige sommerturer og mange helgeturer.

PLUSS

+ Rommelig

+ Familievennlig

+ Holder seg godt

MINUS

- Mangler badeplattform/leider

- Mangler dreggluke

- Litt vinglete i lav fart

viken@batliv.com