PRØVEKJØRT: MODESTY 27,5

MODESTY 27,5
LINJELEKKERT: Her synes båtens to «steps» under vannlinjen, som skal bidra til høyere fart og lavere forbruk.
FØRERPLASSEN ER OVERSIKTLIG OG FIN: Man kan sitte eller stå med støtte. Begge deler fungerer utmerket. Gassen kan styres av fører eller «throttlemann».
FOR SOMMERDAGER: Fordekket kan utstyres med solmadrasser, og ergonomisk tilpassede puter.
TOALETTET: Romslig i forhold til båtstørrelsen.
SALONGEN: Enkel og funksjonell. Det er god soveplass for to, og sitteplass til seks.

Linjelekkert i øvre prissjikt

Norske Modesty er elegante båter med bredt bruksregister. Vi har prøvekjørt 27,5-foteren i utypisk sommervær.

Publisert Sist oppdatert

Modesty 27,5 er en elegant båt i det øvre prissjiktet av daycruisere. Den er tegnet av Geir Arnestad, og som så mange andre norske merker, bygges båtene i Polen. Montering av utstyr foregår på Bærums Verk. Båten har køyeplass til fire, men det er uteplassen som er prioritert. Båten har mange gjennomtenkte detaljer, vi var særlig imponert over de ergonomiske putene til fordekket.

Dette er en «Walk around» med ganske høy gangvei og lavt fribord. Det gir elegante linjer, og et sporty preg. Cockpiten er stor, og rundes av akterover med en luftig solseng der man nærmest kan gli ned på badeplattformen og ut i vannet. Det man ofrer er bokomfort. Under dekk er det grei plass for enkel overnatting, men dette er nok en båt for dem som bare sover om bord av og til.

Nedgangsluken fra cockpit er en elegant buet skyvedør av herdet glass. Nedenunder er det en V-formet sittegruppe, der man på tradisjonelt vis kan sette opp et bord, som igjen kan felles ned og danne basis for en dobbelt køye. På styrbord side er det toalett som er ganske rommelig i forhold til plassen ellers. Det er nok en prioritering mange dagsturbrukere vil verdsette. I forhold til forgjengeren Modesty 26, har 27,5 fått mer plass under dekk. Ikke bare fordi båten er større, men også fordi gangveien er smalere og høyere.

FØRERPLASSEN ER OVERSIKTLIG OG FIN: Man kan sitte eller stå med støtte. Begge deler fungerer utmerket. Gassen kan styres av fører eller «throttlemann».

INFO OM BÅTEN

PLUSS:

  • Elegant båt med høy standard
  • Stor uteplass
  • God plass på toalettet
  • Fine detaljer som f.eks ergonomiske puter

MINUS:

  • Høy prisklasse
  • Begrenset bokomfort

 

FAKTA

  • Lengde: 8,35 meter
  • Bredde: 2,7 meter
  • Dypgående: 0,9 meter
  • Vekt: 2700 kg
  • Motor: 250-425 Hk innenbords
  • Toppfart: 35-55 knop
  • Sitteplasser: 7
  • Soveplass: 2+2
  • Ca pris: 1,3 mill. (med motor og utstyr som testbåten)

 

Under førerposisjonen er det funnet plass til to ekstra køyer. Her er det trangt om saligheten. For to barn er dette et drømmested. Et helt eget krypinn som nesten er for lite for de voksne. Selve soveplassen er egentlig grei for to voksne også, men det er lavt under taket.

FOR SOMMERDAGER: Fordekket kan utstyres med solmadrasser, og ergonomisk tilpassede puter.

Enorm uteplass

Førerplassen er behagelig. Ratt, gass, gir og instrumenter er fornuftig plassert. Gassen er til venstre for rattet. Det er uvant for noen, men det gjør det mulig for passasjeren og styre gassen på samme måte som throttlemannen på en offshore racer. Setene er i eksklusivt semsket skinn, som er behagelig også på sommerdager med lite klær. Setene kan vippes opp, så man kan velge en stående førerposisjon i stedet. De fleste voksne vil da se greit over vindskjermen. Sittende er man godt beskyttet bak denne.

Bak førerplassen er båten lav, og man opplever en fantastisk nærhet til vannet. Nærmest føreren er en benk vendt akterover. Solsengen lengst bak kan gjøres om til sitteplass som vender forover ved å vippe ryggstøtten tilbake. Dette er en enkel og fin løsning. Mellom disse sitteplassen kan man sette et bord. Uteplassen er enorm i forhold til båtens størrelse. Hvis ryggen vippes frem igjen, har man en stor solseng. Helt akter blir båten lavere og lavere ned mot badeplattformen. Her kan man gå de varme sommerdagene lyst i møte, finne seg sin egen lille bukt, og nyte livet slik båtfolk er gode til.

På fordekket er det plass til å legge spesialtilpassede puter. I tillegg til vanlige puter, er det laget ergonomisk tilpassede former med forhøyning under hodet og knærne. Under testen var temperaturen nærmere stilongs enn shorts, men putene var upåklagelige likevel.

TOALETTET: Romslig i forhold til båtstørrelsen.

Mange valgmuligheter

Båtene bygges kun på bestilling, og det er fere fargevarianter å velge mellom. Den grå testbåten med grå seter gir et klassisk og fott inntrykk, men her er det rom for å komme med egne preferanser. Det er også mange valgmuligheter når det gjelder utstyr. Testbåten hadde baugtruster, Garmin 12 tommers kartplotter, teakerstatning på dekk og i cockpit, og 370 hester Mercury dieselmotor. I tillegg kan det blant annet monteres targabøyle.

Modesty 27,5 leveres med innenbordsmotorer fra 250 til 425 hester. Håkon Ringkvist i Modesty anbefaler ikke de minste alternativene, men ut over det blir det en smakssak hva man velger, sier han. Toppfarten med testbåten var 49 knop på fatt vann. Det holder jo for de feste, men vil man gå enda fortere oppgis 425 hesteren å gi toppfart på 55 knop. Når Ringkvist anbefaler mellomnivå og oppover, er det fordi man da kan kjøre i marsjfart på 20-25 knop uten å presse motoren. Det gir bedre komfort og drivstofføkonomi, og mindre slitasje på motoren.

LINJELEKKERT: Her synes båtens to «steps» under vannlinjen, som skal bidra til høyere fart og lavere forbruk.

Frisk prøvetur

Båtliv prøvekjørte Modesty 27,5 i Drøbak en vindfull høstdag. Vi fkk gjemt oss unna vinden for å teste på fatt vann, men vi fkk også prøvd hva båten er god for i litt sjø. Det var mer enn nok bølger til å få testet både båten og egne grenser. Båten klarte seg godt i ruskeværet, men det slo såpass i høy fart at vi ganske raskt dro ned farten fra 35 knop til litt over 20 mot bølgene. Det er jo gøy å hoppe, men skal man kjøre en stund i høy sjø er rundt 20 en mer behagelig marsjfart. Båten oppfører seg også greit i halvplan, og da blir komforten selvsagt enda bedre. I medsjø tålte vi høy fart bedre, og båten oppførte seg stødig og fnt.

På fatt vann var båten svært så stødig. Selv i full fart er det udramatisk og behagelig ved roret. Krappe svinger og unnamanøvre innenfor normale grenser går også fnt. Modesty 27,5 har steps som blant annet skal gi høyere fart og bedre drivstofføkonomi gjennom mindre motstand i plan.

Båten har et stort anvendelsesområde både innenfor dagsturer og overnattingsturer. Båten har et sommerlig preg, og henvender seg til den typiske båteier på Sørlandskysten og Oslofjorden der båtlivet gjerne handler om soling og bading.

MIN MENING: MAGNE KLANN

Modesty 27,5 er en strøken sommerbåt med høy «vil ha» faktor. Båten har lekre linjer, og går pent i sjøen. Dette er en flott båt for noen som stort sett sover på land - i hytte eller hus - men vil ha noe mer enn en typisk hyttebåt.