Ryds 628 DC
KLASSIKER I NY DRAKT
Ryds 628 DC er en outsider blant testbåtene. Her er uteplass og overnattingsmulighet prioritert nesten likt. Det gjør Rydsen til den beste overnattingsbåten blant testbåtene.
Se stortest av Ryds 628 DC, Bella 620 DC og Askeladden C61 Cruiser her
Daycruiseren er den nyeste modellen Ryds har basert på sitt 628-skrog, som fra tidligere er brukt som plattform for tre andre, åpne modeller. 628 DC ble lansert under båtmessen i Gøteborg i februar. Mens de øvrige modellene på dette skroget oppleves som moderne, er daycruiserversjonen konservativ og retter seg mot et voksent publikum.
Fabrikat og modell | Ryds F628 DC | ||
Materiale i skrog og dekk | Glassfiber | ||
Lengde | 6,28 m | ||
Bredde | 2,34 m | ||
Vekt uten motor | 900 kg | ||
Vekt med testmotor | 1.100 kg | ||
Anbefalt motorstyrke | 80 – 150 hk | ||
Maks. antall personer | 6 | ||
Antall køyer | 2 | ||
CE-kategori | C | ||
Standardutstyr | |||
Dreggkasse | Ja | ||
Badeplattform | Ja | ||
Badestige | Ja | ||
Bord | Ja | ||
Sjøvannstoalett | Ekstra | ||
Kjøleskuff/-skap | Ekstra | ||
Kokemulighet | Nei | ||
Brannslukker | Ja | ||
Bensintank | 150 liter | ||
Bensinfilter, separat | Ja | ||
Trykkvann | Ekstra | ||
Puter | Ja | ||
Strømuttak, 12 volt | Ja | ||
Hydraulisk styring | Ja | ||
Kalesje | Ja | ||
Kalesjegarasje | Ja | ||
Kartplotter | Ja - Garmin 722xs | ||
Lanterner | Ja – LED | ||
Lensepumpe | Ja – elektrisk | ||
Selvlensende | Ja | ||
Startsperre på motor | Ja | ||
Fortøyningskrok, klasse 3 | Ja | ||
USB-uttak | Ja | ||
Vindusvisker | Ja- 2 | ||
Cirka-pris med motor: | |||
115 hk | 392.000 kr | ||
150 hk | 414.900 kr |
Fabrikat og modell | Ryds 628 DC | ||
Motor i test | Mercury F115CT | ||
Effekt i hk | 115 | ||
Motortype | 4-takt | ||
Toppturtall i omdr./min. | 5950 | ||
Toppfart i knop | 37,8 | ||
Forbruk i liter/nautisk mil ved: | |||
35 knop | 1,04 | ||
30 knop | 0,91 | ||
25 knop | 0,86 | ||
20 knop | 0,78 | ||
Støy i decibel (A) ved: | |||
35 knop | 80 | ||
30 knop | 79 | ||
25 knop | 76 | ||
20 knop | 74 | ||
Noen mål i centimeter: | |||
Lengde – styrbord køye | 208 | ||
Lengde – babord køye | 208 | ||
Ståhøyde i lugar | 87 |
Trygt, men kronglete
Dette er båten for et par som faktisk kan tenke seg å reise på litt lengre overnattingsturer, men den er et dårlig alternativ om man bare skal på dagstur med tallrike venner og familie. Da er uteplassen lite funksjonell, med en forholdsvis trang U-salong-løsning uten noen naturlig passasje fra for til akter, som eksempelvis Askeladden har. Til gjengjeld er lugaren høyt prioritert. Den har den største ståhøyden under dekk, en stor foldedør som gjør det lett å entre lugaren, og en solid håndrekke på innsiden av vindskjermen til å støtte seg på enten man skal inn i lugaren eller ut på fordekk. Ryds omtaler båten som en klassisk daycruiser, og har sine ord i behold. Mens planløsningen kan oppleves som litt gammelmodig, har den et moderne skrog som går lett, effektivt og høyt i sjøen. Kjøreopplevelsen er meget bra og 115-hesteren er et utmerket motorvalg på denne båten. Ryds 628 DC har også med et meget behagelig lydnivå, og virker kompakt og godt sammenskrudd.
God bokomfort
Det lagt vekt på god komfort er to til fire personer i Ryds 628 DC. Lugaren er romslig nok for at to personer kan overnatte her en weekend, og fire personer sitter komfortabelt rundt bordet på uteplassen. Båten har rikelig med stuveplass, og en rekke funksjonelle løsninger. Blant annet har fenderne fått sin faste plass i skrogsiden på babord side i akterkant av en servant med trykkvann. Seteryggen på passasjersetet kan vendes slik at man også kan sitte behagelig med beina på benken. Også solsengløsningen er enkel, med hengslede plater som ligger klar under seteputene. Førerplassen er enkel og funksjonell og gir god komfort.
Litt sær
Designmessig henvender Ryds 628 DC seg til en voksen kundegruppe, men sammenlignet med for eksempel Askeladden har den en mindre funksjonell og smidig desslayout. Her er det mange trinn som skal forseres enten man skal ut på fordekk og om bord via badeplattformen. I motorbrønnen er det store dreggkasser, men designet henger igjen i en annen tid, om man sammenligner med Askeladden. Vi noterte også at lukene til dreggkassene ikke hadde låsbeslag, noe produsenten bør koste på seg. Som i en typisk 90-tallsbåt sitter passasjerene trygt og godt beskyttet mot vær og vind på den dype uteplassen, men det gjør også båten mindre anvendelig som dagsturbåt med tanke på ombord- og ilandstigning.
Les hele testen her: