763675

Lykkelig rammet av 19-fotssyken

Historien om Anniken Kjeldsen (22) og Philip Fredriksen Aaby (29) er temmelig unik: Det unge paret byttet i fjor ut sin Biam 800 snekke med en Fairline Targa 43. De er inderlig båtfrelste ungdommer som ikke kan tenke seg et liv uten båt.

Publisert Sist oppdatert

Vi møter Anniken og Philip om bord i båten som er i ferd med skifte navn til «Anni» til ære for den unge rederinnen. I fjor høst tok det målrettede paret steget fra en Biam-snekke til en vesentlig større og dyrere Fairline Targa 43 fra 1999. Anniken har vært båtjente siden hun var noen måneder gammel, mens Philip var jollegutt i unge år før han konverterte til snekke. Den teknisk kyndige, nevenyttige og grundige karen fra Langesund kunne overlate en fullstendig strøken snekke til ny eier da de i fjor høst hoppet elegant over trefot-syken. Drømmen om en båt med bedre plass og mer fart for å få større aksjonsradius førte det unge paret på leting etter en Fairline Targa 43. En viktig faktor som fikk dem til å velge nettopp Targa 43 er at den har akseldrift og ikke drev. Da et meget velholdt eksemplar dukket opp i hjemkommunen, slo de til og er veldig entusiastiske foran årets sesong. Paret er meget opptatt av at både det estetiske og tekniske skal være i orden, og planen for oppgradering av den allerede teknisk velholdte båten er lagt.

ENTUSIASTER: Anniken Kjeldsen og Philip Fredriksen Aaby har vært båtfolk hele livet, og tok det store skrittet da de byttet ut en Biam 800 til fordel for en Fairline Targa 43.
TIDLØS: Den elegante og velholdte båten til det unge paret er jevnlig oppgradert, og de nye eierne er systematiske i sitt vedlikehold.
UTEPLASSEN: Den store, åpne uteplassen byr på sosial salong, utendørs bysse og meget god ståhøyde.
VELUTSTYRT: Båten har komplett elektronikkpakke av litt forskjellige generasjoner. De nye eierne vil systematisk oppgradere anlegget.

Fakta:

Produsent: Fairline Yachts Ltd.

Byggeperiode: 1998 –

Motor:

Alternativ I: 2xVolvo Penta TAMD 63P

Alternativ II: 2xVolvo Penta TAMD73 EDC

Gangtid motor: 900 timer

Pris som ny i 1999: Ukjent

Testbåt sist omsatt for: 1.550.000,-

Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no

Spesifikasjoner:

Største lengde: 13,74 meter

Største bredde: 3,81 meter

Vekt tørr båt: Ca 9.400 kg

Kapasitet

Drivstoff: 1.300 liter

Vann: 336 liter

Septik: 150

Motor og fremdrift:

Motorfabrikat: Volvo Penta

Modellbetegnelse: 2xTAMD 73 EDC

Årsmodell: 1998

Drivstofftype: Diesel

Ytelse i hk: 480

Antall sylindere: 6

Max turtall ihht produsent: Ukjent

Max turtall i test: 2.800 omdr./min

Type fremdrift: V-gear

Elektrisk anlegg:

Batteribank

-type, antall og størrelse forbruk: 2x180 Ah AGM

-type, antall og størrelse start: 1x180 Ah AGM

Ladespenning i volt forbruk: 14,4

Ladespenning i volt start: 14,4

Hvilespenning volt forbruk: Nye i år

Hvilespenning volt start: Nye i år

Noen mål i cm

Dollbord bredde: 20

Ståhøyde

- under kalesje: 230

- toalett hovedlugar: 186

- toalett gjester: 186

- hovedlugar: 190

- gjestelugar: 183

Køyemål

- hovedkøye: 160x200

- stikkøyer: 2 stk 70x200

Fart og støy

Max turtall: 2.800 omdr./min.

Max fart: 32 knop

Marsjfart: 23 knop

Max støy: Ikke målt

Støy ved marsjfart: Ikke målt

Teknisk sjekkliste Fairline Targa 43

Kontrollpunkt

CE-merking: -

Motor/fremdrift

- service fulgt: Nullstilt 2018/2019

- starter lett: Umiddelbart, lite røyk

- lytt etter ulyder: Ingen

- styring: Presis og fin

- motorspak: Presis og fin, elektronisk

Gear: Veksler fint

Fuktskader: Ingen

Lekkasje: Ingen

Skroggjennomføringer: Ingen synlige skader eller lekkasjer

Elektrisk anlegg: Nye batterier. Under oppgradering.

Ladespenning: Meget bra

Elektronikk: Alt fungerer

Puter og polstringer: Fornyet, pent brukt

Teknisk tilstand

Plast i meget bra stand. Noen mindre krakeleringer.

Motor og fremdriftssystem.

Starter umiddelbart, ingen ulyder. Svært ryddig motorrom.

Skroggjennomføringer.

Flere er skiftet, resterende fornyes i år.

Lekkasje/vannskader. Tørr og fin. Ingen lukt.

Elektronikk/elektrisk. Alt fungerer.

Fairline Targa 43

Hva får man for pengene?

Targa-serien til Fairline ble lansert i 1985 og er fortsatt en del av porteføljen til den engelske produsenten. Targa 43 er designet av Bernard Olesinski, som har signert en rekke modeller for både Fairline og Princess gjennom tidene. Fairline Targa 43 er ikke like vanlig som Targa 48. I skrivende stund er det ingen Targa 43 til salgs i Norge, men derimot tre Targa 48. Grunnen er sannsynligvis at Targa 43 er en veldig håndterbar størrelse og at de omsettes sjelden til tross for at den bare har to lugarer. Et søk på utenlandske nettsider for bruktbåter, viser at prisen på drøye 1,5 millioner kroner som vår testbåt sist ble omsatt for, er godt innenfor det man må regne med å gi for en båt som denne. Vårt testeksemplar var dessuten i svært god stand, alderen tatt i betraktning. Eksteriør- og interiørmessig er båten ytterst velholdt, med relativt nye puter på uteplassen og nyere kalesje. Båten har vært gjenstand for oppgradering i senere år, og har blant annet fått installert en nesten ny 4 kW generator. Motorene er nullstilt i 2018/2019, septikslanger er skiftet og en del skroggjennomføringer. Båten er gjennomgående velutstyrt med 5,5 kW Webasto-varmer, full elektronikkpakke av litt varierende alder som inkluderer autopilot, 12’’ kartplotter, VHF, TV, radio, elektrisk mikro og koketopp, grill ute, SE 60 baughtruster og jollegarasje med jolle for å nevne det vesentlige.

ROMSLIG: Hovedlugaren forut har en romslig dobbeltkøye og bra med skapplass. Herfra er det separat inngang til toalettet.
SENTERLUGAR: Midtskips er det en stor og komfortabel lugar med to separate køyer.

Bruksegenskaper

Fairline Targa 43 har en tradisjonell daycruiser-løsning med sosial uteplass med stor sittegruppe rundt et bord, wet-bar-løsning med grill og svært god ståhøyde under kalesjen. Salong og bysse befinner seg midtskips under dekk. Her er plassen godt utnyttet med en romslig rederlugar med mye skapplass forut. Tilhørende bad med egen dusjavdeling befinner seg på styrbord side. Om babord ligger gjestetoalettet i samme standard som hovedtoalettet.

ELEKTRISK: Den omfangsrike byssa har koketopp og mikroovn som går på 230 Volt-anlegget
SALONG: Også den romslige salongen under dekk byr på en sosial sittegruppe rundt et stort spisebord.

Byssa inngår som en del av salongen og befinner seg på babord side. Byssa har mange gjennomtenkte og praktiske detaljer og er rikelig utstyrt og romslig. Salongen på styrbord side består av en oval sofa og bord som kan justeres i høyden og slås ut og brukes til spisebord. Løse spisestoler er stuet i sofaene og greie å få tak i. Senterlugaren tverrskips har to separate køyer, rikelig med skapplass og god ståhøyde samt en liten sofa innenfor døren.

LIKEVERDIGE: Båten har ett dedikert toalett til hovedlugaren, og ett gjestetoalett. De er i praksis like store og funksjonelle.

Akterdekket er okkupert av en garasje for lettbåten med solseng på taket. Garasje i denne størrelsen båt var for sin tid temmelig uvanlig. På babord side er det trinn opp til uteplassen med kraftige gripetak/kryssholt. På motsatt side til styrbord er det trinn som fører til stasjonen for landstrømtilkobling og vannpåfylling. Badeplattformen strekker seg i båtens fulle bredde og gir lett adkomst i land og ombord. Brede dollbord og høy rekke gir enkel adkomst forut til fordekk hvor det er en oval solseng med lave håndrekker.

RYDDIG: Båten er importert fra USA, og har derfor hvite motorer. Motorrommet er prydelig, og når man fjerner innsatsen i jollegarasjen har man full tilgang til motorene.
GARASJE: Her er slippen i jollegarasjen fjernet for å få maksimal adkomst til motorrommet.

Båtmagasinets vurdering

Fairline Targa 43 er en utmerket båt for en familie med to barn, eller et par som vil ha med seg et vennepar. Båten byr på rikelig med plass. Paret som eier vår testbåt vurderer å sette inn en større vanntank siden toalettene ombord har ferskvannsspyling. Det meste av sosial aktivitet vil foregå på uteplassen, noe det er rikelig rom for. Vår testbåt var i gjennomgående god stand. Sammenligner man med andre båter som ligger rundt i Europa, må man regne med å gi rundt 1,5 millioner kroner inkludert norsk moms eller mer, pluss transport for en båt som denne.