TEST: Brukt With Vital 200 Dromedille

Foto: ATLE KNUTSEN
ANKERVINSJ: Testbåten har både ankervinsj og baugpropell. Begge deler nytt.
HYDRAULISK: Ny styring fra Seastar gir en sterkt forbedret kjøreopplevelse.
NYTT: Båten er totalrenovert, nylakkert og oppgradert med nytt interiør og kalesje.
MODUL: Den utfellbare byssemodulen er smart, og inneholder både servant, skapplass og plass til kokeapparat.
GOD PLASS: Det er forbausende god plass i 20-foteren With Vital 200 Dromedille, ikke minst under fordekket.
KLASSIKER: With Vital 200 Dromedille er en del av norsk fritidsbåthistorie – her som nyrenovert eksemplar i topp stand.
STUVEPLASS: Under akterbenken har man adkomst til batterier og tank. I tillegg er det greit med stuveplass her.

Masse båtglede - Nesten gratis

Det finnes utallige muligheter til å komme seg på sjøen for en rimelig penge. Vi falt helt for denne herlige klassikeren fra 1985. Den er renovert langt utover alle budsjettrammer - og i praksis betaler man bare for utstyret.

Publisert Sist oppdatert

En stadig tilbakevendende kommentar fra folk som har et litt perifert forhold til båtlivet og sjøen er at «båtene blir større og større». Og det stemmer på sett og vis. Men det store volumsalget av båter foregår fortsatt i segmentet under 10 meter, og den norske gjennomsnittsbåten har svært mange år under kjølen. Mange som har lyst til å oppleve båtlivet, mister lett motet når de går rundt på en båtmesse, eller leser båtblader. Nye båter til alt fra en til fem millioner kroner er uoppnåelig for svært mange av oss. Men det behøver ikke engang å koste en tiendedel av en million kroner for å nyte skjærgården og båtlivet. En fin snekke med overnattingsmulighet koster i dag ofte under 100.000 kroner. Og kostnaden ved å ha en slik båt er minimal. Nylig kom vi over en With Vital 200 Dromedille fra 1985 til salgs hos Grimstad Baadsenter. Denne klassikeren, renovert etter alle kunstens regler, lå ute for 129.000 kroner. Med stort sett alt nytt av utstyr, nylakkert og turklar, er dette en svært rimelig inngangsbillett til båtlivet som mange har råd til. På kjøpet får man en bit norsk fritidsbåthistorie, og en svært morsom båt som har kvaliteter som lå langt forut for sin tid da den ble lansert.

Fakta:

With Vital 200 Dromedille

Produsent: KMV

Byggeperiode: 1984 –

Motor:

Alternativ I: 2xVolvo Penta TAMD 63P

Gangtid motor: Ukjent

Pris som ny i 1985: Ukjent

Testbåt sist omsatt for: Ukjent,-

Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no

Spesifikasjoner:

Største lengde: 6,07 meter

Største bredde: 2,47 meter

Vekt tørr båt: Ca. 900 kg

Kapasitet

Drivstoff: Ukjent

Vann: Ukjent

Septik: -

Motor og fremdrift:

Motorfabrikat: Yamaha

Modellbetegnelse: Pro-V

Årsmodell: 1997

Drivstofftype: Bensin

Ytelse i hk: 100

Antall sylindere: V4

Max turtall ihht produsent: Ukjent

Max turtall i test: 5.500./min

Type fremdrift: Utenbords

Elektrisk anlegg:

Batteribank

-type, antall og størrelse forbruk:

-type, antall og størrelse start: 110 Ah

Ladespenning i volt forbruk: 14,0

Ladespenning i volt start: 14,0

Hvilespenning volt forbruk: Nytt

Hvilespenning volt start: Nytt

Noen mål i cm

Dollbord bredde: 12

Ståhøyde

- under kalesje: 174

Køyemål

- hovedkøye: 170x200

Fart og støy

Max turtall: 5.500 omdr./min.

Max fart: 35 knop

Marsjfart: 24 knop

Max støy: 86

Støy ved marsjfart: 84,9

Teknisk sjekkliste With Vital 200 Dromedille

Kontrollpunkt

CE-merking: -

Motor/fremdrift

- service fulgt: Nullstilt 2018

- starter lett: Umiddelbart når prosedyren følges

- lytt etter ulyder: Ingen

- styring: Presis og fin

- motorspak: Presis og fin

Gear: Veksler fint

Fuktskader: Ingen

Lekkasje: Ingen

Skroggjennomføringer: Ingen synlige skader eller lekkasjer

Elektrisk anlegg: Nytt batteri.

Ladespenning: Meget bra

Elektronikk: Alt fungerer

Puter og polstringer: Nytt

Teknisk tilstand

· Plast i meget bra stand. Nylakkert.

· Motor og fremdriftssystem:

Starter umiddelbart, ingen ulyder.

· Skroggjennomføringer: I god stand.

· Lekkasje/vannskader: Tørr og fin. Ingen lukt.

· Elektronikk/elektrisk: Alt fungerer.

KLASSIKER: With Vital 200 Dromedille er en del av norsk fritidsbåthistorie – her som nyrenovert eksemplar i topp stand.

Hva får man for pengene?

Båten vi har testet er fra 1985, men er pusset opp av en båtbygger. Den har nylakkert skrog og dekk, og har fått ny primer og nytt bunnstoff. Der sydd helt ny kalesje til den, og samtlige puter og stoler er nye trukket med nirox-stoff. Den innvendige dørken har fått nytt, grått laminat med nater. Teknisk er båten også oppgradert fullstendig med ny trykkvannspumpe og vanntank, det elektriske er fornyet og båten har også fått installert baugpropell, ny ankervinsj akter og stereoanlegg med Bluetooth. Faktisk er kartplotteren, en stor Garmin GPSmap 820, eldst av alt utstyret. Den var ny i 2017. Videre finnes det propandrevet kokeapparat om bord. Den eldre, men tidsriktige Yamaha PRO-V totakteren er montert i forbindelse med renoveringen. Fremfor alt har testbåten fått Seastar hydraulisk styring – noe som løfter kjøreopplevelsen vesentlig.

Bruksegenskaper

Bror With var et unikum i norsk industrihistorie – ikke minst kjent som oppfinneren bak rottefella-bindingen. Han var et renessansemenneske og en oppfinner, og fra på sommerstedet på Tromøya utenfor Arendal eksperimenterte han seg frem til sitt egenartede bunndesign som fikk navnet Dromedille. Han ønsket å forene egenskapene til en deplasementsbåt og en planende båt – noe som mange anså som like håpløst som å parre en dromedar og en krokodille. Derav navnet Dromedille. Kombinasjonen av den presise Seastar-styringen og båtens herlige skrog, gjør vår testbåt til en fornøyelse å kjøre. Den har praktisk talt ingen planingsterskel, og føles ikke som en over 30 år gammel båt. Lukten og lyden fra den hissige totakteren på hekken er uvant, men motoren går som en klokke og er startvillig så lenge man kjenner knepene for å få liv i en motor av denne typen. With Vital 200 Dromedille er forbausende stødig, selv når den ligger stille. Man kan uten problem gå på dollbordet frem på fordekk. På uteplassen er det to stoler i fartsretningen og en tverr benk akter som totalt gir grei plass til fire personer. På babord side, ved passasjerplassen, er det en uttrekkbar byssemodul med skuffer, vask og plass til kokeapparat. En riktig elegant detalj i beste skandinaviske designtradisjon. Under dekk forut er det en U-benk med grei sittehøyde. Benken kan konverteres til en stor køye med god overnattingsplass til to personer.

NYTT: Båten er totalrenovert, nylakkert og oppgradert med nytt interiør og kalesje.

Båtmagasinets vurdering

Bror Withs båter ble produsert ved Kristiansand Mekaniske Verksted i Høllen (derav forkortelsen KMV). Vår testbåt hadde i løpet av sin produksjonstid flere modellbetegnelser. Det er sjelden man kommer over et eksemplar som den vi har testet her. Til en svært lav pris får man her en fullt utrustet dagsturbåt med overnattingsmulighet i meget god stand. Den sosiale plassen på uteplassen er litt begrenset, og totakteren bråker og lukter litt, men er kjent for å være svært driftssikker. Vi mener dette er en ypperlig førstegangsbåt for et par som vil prøve seg på sine første overnattingsturer i skjærgården.

Foto: ATLE KNUTSEN