Nimbus T11

ÅPENT: Fra uteplassen er det åpent ut til den kombinerte motorbrønnen og badeplattforme
STUVEPLASS: Det er svært mye stuveplass om bord, ikke minst i form av «motorrommet» som på utenbordsversjonen kan utnyttes fullt ut som lagringsplass for større gjenstander.
STÅHØYDE: Det er full ståhøyde på det komplette toalettrommet med dusjmulighet
UTEKJØKKEN: Byssa er integrert i akterkant av førermiljøet. Her har man alt man trenger for å tilberede lange lunsjer.
ELEMENTER: Det brede og funksjonelle baugpartiet er inspirert av Nimbusklassikeren Max II.

Den mektigste "landstedbåten"

FORELØPIG ER NIMBUS Tl 1 FLAGGSKIPET I DEN SVENSKE PRODUSENTENS NYE STORSATSNING. HER KOMBINERES NIMBUS' DNA MED DEN MODERNE BÅTBRUKERENS KRAV TIL KOMFORT OG FUNKSJONALITET. HELHETEN ER IMPONERENDE - OG NÅR MAN KASTER FORTØYNINGENE LOKKES SMILET FREM: DENNE BÅTEN ER KONGE!

Publisert Sist oppdatert

Utviklingsprogrammet til Nimbus har vært imponerende de siste to årene. Nye modeller har kommet i høy fart, takket være det nye modulbaserte modellprogrammet, har Nimbus kunnet lansere en rekke nye modeller på samme skrog, men forskjellig dekkslayout. Det foreløpige flaggskipet, T11 som faktisk har en totallengde på nesten 13 meter (!) ble vist første gang under båtmessen i Düsseldorf i år, og Båtmagasinet har sammen med svenske Båtliv testet nyheten. I likhet med sine mindre modellsøstre, vil også T11 få selskap av en Weekender og en lukket Commuter-versjon. De mektige båtene er tilpasset Volvo Pentas nye motorer og drev, og i verstingutgaven vil den være tilgjengelig med Volvo Pentas nye D6-440 med DPI-drev i dobbeltinstallasjon. I skrivende stund er det kun Tender-versjonen (T) som er klar av toppmdellene. Også denne er gjennomsyret av Nimbus DNA og design-elementer fra historiske Nimbus-modeller. En viktig ledesnor i utviklingen av de nye modellen har vært å plukke velfungerende og gjennomprøvde løsninger fra tidligere Nimbus-modeller og sy det hele sammen i et tidløst, men likevel moderne formspråk. Også T9 har umiskjennelige drag av 26 DC, 21 DC, 32 DC R-serien og 305 Drophead, og ikke minst den funksjonelle baugfasongen til Nimbus Max II.

Tender-modellen, vi har testet her, er en allroundbåt med særlig praktisk dekkslayout for skjærgårds- og landstedbruk. Og hvilken gigant det har blitt!

Fakta:

NIMBUS T11

Spesifikasjoner:

Største lengde: 12,60 meter

Skroglengde: 11,40 meter

Største bredde: 3,46 meter

Vekt tørr båt: 6.050 kg

Vekt fullastet båt: - kg

Kapasiteter i liter

Ferskvann: 135

Drivstoff: 850

Septik: 80

Motor og fremdrift:

Motorfabrikat: Mercury

Modellbetegnelse: Verado 350

Årsmodell: 2019

Drivstofftype: Bensin

Ytelse hk: 350

Antall sylindere: 6

Max turtall ihht produsent: 5.800-6.400 o./min.

Motoralternativer:

-2xV8 300 Mercury

-2x350 Mercury Verado

-2x400 Mercury Verado

-Volvo Penta D4 eller D6

Type fremdrift: Utenbords

Propeller: Revelution

Materiale: Stål

Stigning i tommer: 17

Antall blad: 4

Batteribank

Forbruk: 3x180 Ah, bly/syre

Start: 2x77 Ah, bly/syre

Ladespenning forbruk i volt: 14,4

Ladespenning start i volt: 14,4

Viktige mål i centimeter

Dollbord, bredde: 35

Uteplass akter: -

Badeplattform: 2 stk. 80x110

Ståhøyde:

Hovedlugar: 178

Stikklugar: 180

På toalett: 180

Køyemål

Hovedlugar: 170x200

Stikkøye: 120x200

Designkategori: B

Max antall personer: B10, C12

Max antall pers. og last i kg:

Max motorstyrke: 880 hk

Pris fra (inkl. avg.): 2.887.000,-

Pris testet båt (inkl. avg.): 3.850.000,-

Konstruktør: Nimbus Design Team

Produsent: Nimbus Boats AB

Produksjonsland: Polen

Ytterligere opplysninger: www.nimbus.se

Fart og støy

Max turtall: 6.230

Max fart: 45

Max støy: 82

Støy ved marsjfart: 77

Temperatur

Luft: 12°C

Sjø: 11°C

Vindstyrke: 10-12

Tankinnhold ved test

Bensin: 680 liter

Ferskvann: 0 liter

Målinger:

Turtall o./minFart/KnopStøy dBA
6.2304582
5.7003880
5.2003479
4.7003177
4.2002678
3.7001877

Sjøegenskaper

Båtene har et relativt smalt skrog med tverrgående step. Nimbus har valgt dette designet blant annet for å redusere behovet for motortrim og bruk av trimplan – helt enkelt gjøre båtene enklere å bruke. Ikke alle lykkes like godt med dette bunndesignet, og et problem som kan oppstå er blant annet kavitasjon i sving, noe som gjør at båten mister fart tidlig i svingkurven. Sjøegenskapene til Nimbus nye gigantskrog er imidlertid en fulltreffer på alle punkter. Båten har praktisk talt ingen planingsterskel og er en mektig opplevelse å kjøre. Lengden gjør at man kan holde god fart selv i typisk krapp sjø, og den har et bredt og fleksibelt fartsregister, perfekt for bruk i skjærgården. Båtene har en kompakt og godt sammenskrudd konstruksjon, med høy grad av opplevd kvalitet. Nimbus T11 går mykt og komfortabelt i sjøen, og det kan føles som om båten går «på nesten», går den med relativt høy baug, og forskipets utforming gjør den tørr og komfortabel i motsjø. Vi provoserte T11 kraftig, og kunne konstatere at den har en utmerket fordeling av bæring mellom for- og akterskip og går meget kontrollert ut og inn av svinger. Selv med 700 hk på hekken i form av to Mercury Verado 350, merker vi at denne båten tåler vesentlig mer motorkraft. Toppfarten logget vi til 45 knop, noe som er meget akseptabelt på en så stor båt.

TRE SETER: Tre personer sitter meget bra i fartsretningen. I tillegg kan setearrangementet akter vendes slik at samtlige ombord sitter i samme retning.

Uteplassen

Tender-versjonen av det nye flaggskipet har en sosial og velfungerende dekkslayout. Når man entrer båten via den åpne og funksjonelle badeplattformen, kommer man inn på et sosialt akterdekk med en fleksibel seteløsning. Her kan man sitte i en U-sofa rundt et stort bord, men setene kan også vendes slik at alle sitter i fartsretningen. Det er rikelig med stuveplass i benkene, og i utenbordsversjonen er det dessuten et enormt stuverom i «motorrommet». En stor, hengslet motorromsluke heves elektrisk slik at man har full tilgang. Man har også adkomst via akterbenken. Båten har full walkaroundløsning, med brede, nedsenkede sidedekk. Forut er det en stor solseng på hyttetaket, og via sittebenken i forkant av hyttetaket har man adkomst ned til lugaren. En ypperlig løsning om man vil hive ned bager og så videre i lugaren. Luken fungerer også som evakueringsvei.

Over det brede forskipet er det lett å ta seg om bord og i land. Dekkslayouten er skreddersydd for nordisk skjærgård, og kraftige, velplasserte rekker, pulpit og fortøyningsbeslag gjør båten svært funksjonell og letthåndtert – til tross for størrelsen.

Byssa

I akterkant av førerbenken, vendt mot sittegruppen akter, har båten en smart, utendørs bysseløsning. Her er det vask, arbeidsbenk med kokebluss og to store kjøleskuffer. I kombinasjon med sittegruppen er dette et utmerket sosialt område. Tender-versjonen har hardtop som standard slik at man står under tak når man forbereder maten.

UTEKJØKKEN: Byssa er integrert i akterkant av førermiljøet. Her har man alt man trenger for å tilberede lange lunsjer.

Førerplass

Et gjennomgående trekk ved T11 er de veldisponerte, velproporsjonerte og sjømannsmessige løsningene. Førermiljøet er ikke noe unntak i så måte. Under hardtopen er det tre separate, komfortable stoler. Førerplassen lengst til styrbord er svært bra organisert, og hele miljøet er sprayet med matt gråfarge for å dempe reflekser. I konsollen er det plass til to store kartplottere, og ergonomien er førsteklasses. Her er også det man trenger av små smart stuverom. All instrumentering og betjeningsfunksjoner er der man forventer å finne det.

Toalett

Toalettrommet befinner seg på styrbord side, forenom førerplassen under dekk i forlengelse av lugaren. Rommet er komplett med en toalett/dusjavdeling med sittebenk, en del avdeling med skap og servant. Det er full ståhøyde i rommet, som er komplett utstyrt med alle nødvendige beslag. Det er godt lysinnslipp fra skrogvinduet og belysningen for øvrig er bra.

Stikklugar

Under uteplassen tverrskips med adkomst akter i avdelingen under dekk, er det en romslig stikklugar med dobbeltkøye. Her er det full ståhøyde i omkledningsavdelingen, hvor det også er en liten sittebenk. Også denne lugaren har bra med skap og hylleplass, og belysningen er god.

Hovedlugar

Til tross for at T11 har full walkaround-løsning, har produsenten lykkes med å skape en innbydende og komfortabel lugar under fordekket. Her er det full ståhøyde, og bra med stuveplass i en skapmodul lengst akter på babord side samt under køya og på hver side av køya. Forut er det en romslig og behagelig dobbeltkøye. Her er det rikelig med lys fra både downlights, leselamper og LED-slanger, i tillegg til naturlig belysning fra skrogvinduene.

SEPARAT: Midtskips er det en romslig og bra gjestelugar med dobbeltkøye.
SKANDINAVISK: Den enkle, funksjonelle og innbydende lugaren forut byr på god komfort.

Konklusjon

Nimbus T11 er en drøm å kjøre. Den har en glimrende kombinasjon av god bokomfort for overnattingsturer, samtidig som den har en dekkslayout som gjør den både funksjonell som bruks- og transportbåt, og som sosial plattform. Den er velutstyrt i grunnversjon med kjøleskap, dusj, toalett, 12’’ kartplotter, baugpropell, Zipwake trimflaps og 2x300 Mercury utenbordsmotorer. Som en allround bruksbåt som dekker utallige behov, mener vi dette er den mest vellykkede i sitt segment.

FOTO: HENRIK LJUNGQVIST OG ATLE KNUTSEN