Min horisont
Tullball om RIB
Den 22. april i år meldte NRK Vestfold Telemark at «det er titusenvis av båter av typen RIB i Norge som går opp mot 70 knop eller om lag 130 kilometer i timen. RIB er enkelt forklart, en gummibåt med stivt skrog. Det er disse som et enstemmig Storting går inn for en regelendring for.»
Om man tolker NRKs påstand forsiktig, skulle det innebære at det fins minst tyve tusen RIBer i Norge med en topphastighet opp mot 70 knop. Med tanke på at verdens største distributør av RIBer, Govi AS i Kristiansand, har solgt cirka 1000 båter per år siden starten for 19 år siden, er NRKs tall sensasjonelle. Ikke minst i lys av at den største andelen av båtene Govi har solgt, er RIBer under 3,4 meter og maks motorstørrelse på 30 hestekrefter.
...om NRKs påstand skulle medføre riktighet, så har det vært solgt RIBer i Norge siden vikingtiden.
– Av de største båtene selger vi ti stykker per år som gjør mellom 49 og 51 knop. Vi har aldri solgt en RIB som er i nærheten av å ha en toppfart på 70, sier daglig leder Terje Flak i Govi AS i en kommentar til Båtmagasinet.
Videre sier han:
– Når vi ser på de elektronisk loggførte dataene i motorene, så kjører en gjennomsnittlig RIB-eier som har en båt over 5,5 meters lengde med et snitturtall på 3500 omdreininger på motoren, forteller Flak. Det vil altså si hastigheter rundt 30 knop eller lavere.
Hvor mange RIBer med et fartspotensiale opp mot 70 knop som selges i Norge per år, finnes det ingen statistikk på. Vår kvalifiserte, optimistiske gjetning er at antallet er godt under 20 båter per år. Med andre ord så lavt at om NRKs påstand skulle medføre riktighet, så har det vært solgt RIBer i Norge siden vikingtiden.
Vi håper at politikerne har basert seg på et annet faktagrunnlag enn NRK da de tok beslutningen om å innføre et eget høyhastighetssertifikat for båter med fartspotensiale over 50 knop fra neste år.