Min horisont
Å velge båt er krevende
Denne våren har etter alt å dømme mange kjøpt sin første båt.
Båtprodusenter og forhandlere rapporterer om helt ekstraordinære tilstander, der særlig båter mellom 6,5 og 7,5 meters lengde omsettes i usedvanlig høyt tempo. Også bruktbåter går unna, ifølge forhandlere vi har snakket med. Årsaken til dette oppsvinget i interesse for båtlivet, er at de fleste av oss skal feriere i Norge denne sommeren.
Mange av dem som nå har kjøpt, eller skal kjøpe, sin første båt, står overfor mange beslutninger. Og det er lett å la seg lokke og forlede av retorikken på finn.no. Båter som ser tilsynelatende likeverdige ut når du skal kjøpe, kan vise seg å være ytterst forskjellige når du skal selge. «Uta blank, inni krank» oppsummerer med fire ord et mislykket båtkjøp.
«Uta blank, inni krank» oppsummerer med fire ord et mislykket båtkjøp.
Siden det, i motsetning til bil, ikke finnes noen form for teknisk kontroll av båter, ingen lovpålagt registrering av båter under femten meter, ingen statistikk over hyppige feil eller problemer med båter og motorer, og heller ingen statistikk over de mest omsatte produktene, er det temmelig forvirrende å være førstegangskjøper. Man navigerer i blinde, og mange beslutninger fattes på grunnlag av følelser fremfor fornuft. I bilbransjen finnes det statistikk som viser hvilke bilmerker som er minst beheftet med feil, hvilke som holder seg best i pris, hvilke merker som har mest fornøyde eiere, og så videre. Motorimportørenes Landsforening fører statistikk over importen av båtmotorer, men heller ikke denne er lett tilgjengelig for en vanlig forbruker.
Et godt båtliv starter med valget av båt. Det gode båtvalget forutsetter visse anstrengelser i form av å skaffe seg kunnskap om eget behov, og om produktene som finnes på markedet. Kurante volumprodukter (båter som er solgt i store antall og som det er et stort marked for), er kanskje kjedelige, men gode valg. Og husk: Den blankeste båten er ikke alltid den beste, at båten er «unik» gjør den ikke automatisk til et smart kjøp, og det er sjelden kjøperen som kommer best ut av et «kupp». Ved båtkjøp, som i båtlivet forøvrig, gjelder det å navigere forsiktig – og holde sikker fart. Min gamle venn fiskeren og ferjeskipperen siterte alltid Sjøveisregel nummer 6, som han betraktet som den viktigste:
«Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.»
Med den påminnelsen, ønsker vi både ferske og erfarne båtbrukere en riktig herlig sommer på sjøen!