Klassikeren vi testet i nummer 1/1985
Derfor velger Frode Winrace 22 til oppussing
Winrace 22 var den første båten som ble testet i Båtmagasinet for 35 år siden. Nå har Frode Sundsdal (49) og samboeren Joyce skaffet seg en godt brukt tilsvarende som oppussingsobjekt.
For Frode Sundsdal handler sjø- og båtliv om langt mer enn å ligge noen centimeter over vannflaten i 100 knop. Det handler om den totale opplevelsen. I den inngår sosialt samvær med gode venner og samboer i havna eller ute på skjæra. Det handler også om å pusse opp båt, reparere og diskutere båt med gode kolleger og venner. Kort sagt, sjøen er Frodes viktigste arena.
Tidsriktig og praktisk
- Du må ikke ty til rå luksus for å kose deg på sjøen. Utsikten fra en 35 år gammel Winrace 22 er akkurat den samme som fra en 60 fots Sunseeker, bare at du sitter litt nærmere vannflaten, smiler han og peker på den gamle damen fra Arendal som ligger i båsen sin på Kaldnes i Tønsberg.
- Hun er godt holdt, men her skal det likevel jobbes fra innerst til ytterst gjennom hele vinteren, sier han.
Winrace 22 har et flott og godt skrog, den var også tidsriktig og praktisk innredet da Olle Terjesen i sin tid skapte henne, men nå er tiden inne for å implementere alle de smarte løsningene som båtbyggere og konstruktører har utviklet i alle årene etter, sier han.
Utsikten fra en 35 år gammel Winrace 22 er akkurat den samme som fra en 60 fots Sunseeker
Frode Sundsdal
- Her skal det tenkes før det handles, men vi har store ambisjoner om å skape en god og moderne familiebåt med Winrace 22 som et godt utgangspunkt, sier han.
Mye av tankejobben til nye planløsninger, tekstiler og farger har han overlatt til samboer Joyce, som er den som kommer til å bruke båten mest i tiden fremover.
- Jeg trodde ikke jeg skulle bli glad i en så gammel båt, men jeg ser jo det Frode vektlegger, nemlig at dette er en solid og godt bygget båt med et stort potensial, sier hun.
Derfor ble det Winrace
- Det aner oss at det er flere grunner til at nettopp Winrace 22 er valgt som restaureringsobjekt?
- Jeg legger ikke skjul på det, nei, smiler Frode.
Han var bare 13 år gammel og skolelei da faren skaffet ham en lærlingeplass hos båtbygger Odd Terjesen, far til Olle, som har videreført suksessbedriften Winrace i Froland til å bli en verdensleder på propeller.
- Terjesens er som familie for meg, ikke den jeg er født inn i, men den jeg har valgt, smiler han.
Det var her han lærte å bygge racerbåter og det var her han utviklet det viktige samspillet mellom båt og motor, at det at det til slutt er de små detaljene som kan skille suksess fra fiasko. Terjesen-familien og Frode har holdt følge i alle årene etter. Selvsagt er det propellspesialisten i Arendal som perfeksjonerer de blanke bladene nederst på Frodes racingmotorer som dermed skal yte det lille ekstra.
Testet i Båtmagasinet nr. 1
I Båtmagasinets aller første utgave, som utkom for nøyaktig 35 år siden i disse dager, var det nettopp Winrace 22 som sjefredaktør Ingvar Johnsen valgte å teste som første båt i bladets historie. Det var på alle måter hyggelig lesning for båtbygger og konstruktør Olle Terjesen. Johnsen skrev om en «morsom, praktisk, solid og meget gjennomført båt». Og han oppgraderte den romslige daycruiseren til å ligge så langt opp til bobåt som mulig.
Da Båtmagasinets Jon Winge testet Winrace 22 som bruktbåt 15 år senere, også det i en bursdagsutgave av bladet, var han en liten tanke mer reservert enn sjefredaktøren i sin dom over sjøegenskapene.
«Denne er relativt flat, noe som gjør skroget lettdrevet, men som fører til at det slår merkbart. Det er til å leve med, bare man ikke har det for travelt. Baugen er nemlig meget vellykket, med godt dimensjonerte steglister, markert knekkspant og et utfall som samarbeider om å slå vannet godt til side. Dette er en tørr båt», skriver han og legger til at bunnen er lite typisk.
«Den er så godt som fri for rette flater i noe plan. Olle Terjesen har rundet av det meste, nesten umerkelig, men med godt resultat.»
Forut for sin tid
Men begge ekspertene slår fast i sine tester at Winrace er en båt forut for sin tid hvor det fint går an å bo i noen dager, en båt med høyt fribord, god høyde under dekk og ikke minst en båt som har en beskyttet og god landgang, solide rekker og trapp i skyvedøren til lugaren.
Begge testbåtene hadde innenbordsmotor, mens Frodes nyervervede bruktbåt fra Drammen er utstyrt med en 90 hesters Suzuki utenbordsmotor montert på badeplattformen. Om ikke så lenge skal denne 86-modellen fraktes til Racingfabrikken i Tønsberg.
- Her har jeg jo de beste forutsetninger for å starte på et såpass omfattende oppussingsprosjekt, sier Frode.
Båten skal ribbes til skinn og bunn. Alt skal under lupen, og mye skal skiftes.
- Tiden fremover skal vi bruke på å pløye markedet for smarte detaljer og fine løsninger for å se vi hva som er mulig å integrere om bord. Nå gjelder det å utnytte hver krik og krok til noe praktisk og pent. Det har skjedd mye på 35 år.
- Det står en 90 hesters utenbordsmotor på hekken, er det bra nok for en fartsglad båtmann, da?
- Nei da, her skal det monteres en 200-hester eller kanskje noe enda større.
- Ikke sikkert vi trenger det, skyter Joyce inn, men Frode svarer resolutt:
-Joda, det trenger vi, men du må jo ikke bruke alle hestekreftene, du...