Hole på skjæret
I politikken kan lekkasjene være frivillige, men kan du tenke deg et verre ord i båtsammenheng?
Når båtsommeren 2020 skal summeres opp, sitter mange igjen med minneord som sol, medgangsbris, hvitvin, blåskjell, vennebesøk på hytter, makrellfiske, nattbad i netto'n, rev i storseilet, makrellstørje på dreggen og full forståelse av kartplotteren.
For vi vil jo gjerne at sommerferien skal fremstå som vellykket. I alle fall skal ikke den skadefro naboen få en eneste fiasko å gosse seg over. At det var fullt i gjestehavnene i Risør, Kragerø, Tvedestrand og Bodø blir derfor fremstilt som en fordel. Da ble det enda en natt i en fortryllende uthavn.
Brennmaneter er det nesten ingen som har sett – til tross for at det har vært cirka syv millioner av dem i indre Oslofjord. Et fall ut fra jolla på Hustadvika blir også fremstilt som varmt og deilig. Det var jo tross alt 13 grader i vannet.
Redningsselskapet har hatt 4600 utrykninger siden mai. Dette må også sies å være et bilde på en vellykket sommer. Redningsbåtene er til for å brukes. Landligge kan gi slappe impellere og mugg på giroljen.
Men så er det noen av oss som har klødd oss hårløse. Lekkasje. I politikken kan lekkasjene være frivillige, men kan du tenke deg et verre ord i båtsammenheng? Har du kjørt på et skjær over Rakkebåene og vannet spruter inn, så vet du hvor hullet er. Det er de usynlige lekkasjene som etter hvert gjør kløen så hyppig og hårslitasjen så stor at parykk vurderes innkjøpt.
Hvor i all verden kommer vannet fra? Ikke fra vanntanken, oppvaskkummen, slanger eller kjølevannspumpa. Akslingen er tørr. Vannet kommer ikke inn når du kjører, bare dagen etterpå. Har naboen lagt vannslangen fra lensepumpa inn i din båt?
Nei da, alt ser normalt ut – bortsett fra at det sjøvannet som skulle ha vært utvendig også befinner seg innvendig. Men også dette har sine positive sider. Når lekkasjen etter hvert øker og du må lense båten hver annen eller tredje dag, får skuta et tilsyn den ellers bare kunne ha drømt om. Østeuropeere med store tenger og enda større varebiler skal planlegge raidene godt for ikke å bli oppdaget.
Lekkasjeproblemer gjør dessuten at båten ikke blir glemt vinterstid. Hver uke kan du gå og lure på hvor vannet kommer inn. For løsningen du håpet på da båten ble løftet på land uteble selvfølgelig. Intet av vannet som var i båten rant ut igjen.
Noen folk med trebåter maurer dem om våren for å få dem tette, altså tømmer sagflis på vannet. Så trekker sagflisen til sprekkene og tetter båten.
Går det an å maure en plastsnekke?