Leder Båtmagasinet 12 2020:
Grønn bølge på horisonten
Motorbåter er stort sett blitt målt i hestekrefter og toppfart siden midten av 1900-tallet, men nå skjer det endringer. I begynnelsen av november kom nyheten om at Volvo Penta kutter ut sin satsing på utenbordsmotorer, og setter produksjonen av muskelmotorene Seven Marine på vent.
Nyheten kom kort tid etter at Volvo-konsernet kunngjorde at selskapet, som er mest kjent for personbiler og lastebiler, skal være miljønøytralt med netto nullutslipp innen 2050. Vi snakker ikke her om en start up idealist, men om et av Nordens ledende industriselskaper. Datterselskapet Volvo Penta var med å revolusjonere det moderne fritidsbåtlivet med hekkaggregatet Aquamatic i 1959. Hekkaggregat og IPS står fortsatt på produksjonsplanen, men nå gjør svenskene et nytt modig sprang inn i en ny tidsalder drevet av fornybar energi og hybride og elektriske motorløsninger.
Også Vetus meldte i november om lanseringen av to nye serier med elektriske motorer. Det er særlig kanaler og innsjøen i Nederland Vetus har hatt i tankene når de nå har utviklet de nye motorene, men de ser også et marked i seilbåter med hjelpemotor.
De fleste av oss har sett på elbåter som en kuriositet for innsjøer og velstående miljøfantaster, men Volvos beslutning gir et signal om hvilken vei båtlivet går. Vi ser jo også at fergetrafikken i Norge elektrifiseres, og på landeveien har det i løpet av få år dukket opp svært mange elbiler.
Den store utfordringen på sjøen er vannmotstanden. Med dagens batteriteknologi blir båtene for tunge til å kjøre fort. Dagens elbåter egner seg kun for korte dagsutflukter i hjemlig farvann. Mye tyder på at dette er et forbigående problem. Batteriene blir stadig lettere og mer effektive. På en pressekonferanse nylig, offentligjorde Tesla-gründer Elon Musk at også han sysler med planer om elektriske båter straks batteriteknologien blir god nok. Slik Musk ser det, er vi bare et par år unna.
Båtlivet er allerede i endring. I denne utgaven av Båtmagasinet kan du også lese om Kruser som satser på elbåter og delingsøkonomi. I Asker kommune planlegger man nå ladestasjoner for båtfolket i populære fritidsbåthavner. Utviklingen fra forbrenningsmotorer til elmotorer vil neppe gå på langt nær så fort på sjøen som på landeveien. Da må det i så fall gis omfattende avgiftsfritak for båter som for biler, men over tid vil også båtlivet forandre seg. Og kanskje kan elmotorene gi et etterlengtet løft for hele fritidsbåtbransjen.
Mange unge foretrekker miljøvennlige løsninger og de er morgendagens båtkjøpere. Elbåteiere vil oppdage at kostnadene til drivstoff og service går ned i forhold til dagens forbrenningsmotorer. I denne kalde årstiden trenger man heller ikke å tenke på frostproblemer i kjølevannssystemet.
Vi tror at Volvo Penta nok en gang kan ha staket ut kursen mot framtidens båtliv.