Test: Grandezza 30 CA

Grandezza 30 CA

Klassisk familieturbåt

Grandezza 30 CA er en klassisk familieturbåt med innenbordsmotor. Den ble lansert i 2023 og kompletterte modellprogrammet som fra før besto av en modell på 28 og en på 34 fot. Som standard motoriseres 30 CA med diesel innenbordsmotorer fra Volvo Penta på 320 til 380 hk.

Publisert Sist oppdatert

Som vi nevnte tidligere, har denne båten nøyaktig samme skrog, overbygg, innredning og hoveddimensjoner som den nye Finnmaster F11 Weekend. En stor forskjell er imidlertid valg av interiørmaterialer i begge båtene. I Finnmaster er det benyttet en lysere tresort, mens interiøret i Grandezza er betydelig mørkere. En annen forskjell er at Grandezza har store skyvedører i glass i bakveggen, noe som gjør denne modellen litt bedre egnet for en lengre sesong.

IDENTISKE: Grandezza 30 CA har nøyaktig samme interiørlayout som Finnmaster F11. I hardtoptaket ser man åpningen man får dersom man velger en elektrisk drevet takluke.

Romslig badeplattform

FORDELER: Med innenbordsmotor får Grandezza 30 CA en helt annen og større badeplattform sammenlignet med den på Finnmaster F11.

Med ulike motorkonfigurasjoner vil det også bli en litt annen layout i båtenes akterskip. Grandezzas interiørlayout byr på betydelig større aktersofa enn Finnmaster F11. I Grandezza kan denne dessuten konverteres til en solseng. En av fordelene med innenbordsmotor er dessuten at Grandezza har en romslig badeplattform som gjør det enkelt å bevege seg fra side til side ved ankring eller fortøyning.

I det øvrige er Grandezza 30 CA identisk med Finnmaster F11 når det kommer til interiørlayout, og vi viser derfor til beskrivelsen av denne delen i avsnittet om Finnmaster F11.

Roligere i sjøen

Grandezza 30 CA ble testet med maksimal anbefalt motoreffekt på 380 hestekrefter, og det er et veldig godt valg for denne båten. Dels får båten et lavt tyngdepunkt med den store dieselmotoren i senterlinjen, og dette bidrar også til at den går roligere i sjøen sammenlignet med utenbordsmodellen. Men akselerasjonen er mer sedat. Til sammenligning trenger Finnmaster F11 åtte sekunder for å komme opp i 30 knop, mens Grandezza 30 CA må ha seksten sekunder. 

Planeterskelen for Grandezza 30 CA passerte vi ved 2300 omdreininger, og ved 2800 omdreininger fikk vi en grei marsjfart på 25 knop. Toppfarten lander på 36 knop ved 3540 rpm. Best forbruk ligger i fartsområdet 25 til 30 knop med 1,8 til 1,9 liter per nautisk mil.

GLASSDØRER: Grandezza 30 CA har en elegant bakvegg med skyvedører. Legg merke til det forlengede hardtop-taket som gir god beskyttelse over den aktre uteplassen.
SITTEPLASSER: I begge båtene er det rikelig med sitteplasser. En stor forskjell mellom F11 og 30 CA er at Grandezza har en innredning i mørkt treverk.
FØRERKOMFORT: Førerkomforten er utmerket i begge båtene. I konsollen er det plass for en 16 tommers kartplotter. En mindre 12-tommer fra Garmin er standard.