S
Sportsbåten
Nye Finnmaster F11 Weekend hadde premiere i fjor vår på båtmessen i Düsseldorf. Den er i utgangspunktet identisk med Grandezza 30 CA, som har innenbords dieselmotor og drev.
Modellene har nøyaktig samme skrog, overbygg og interiørdesign. Men til nye Finnmaster F11 er det valgt påhengsmotorer som drivlinje, og båten er godkjent for doble påhengsmotorer på inntil 700 hester totalt.
Finnmasters modellbetegnelse Weekend indikerer at båten er designet for å tilby god komfort for en familie på fire i løpet av en langhelg. Men den egner seg også for en lang ferie for et par. Båten byr på fire køyer i full lengde, en imponerende bysseavdeling langs styrbord side og et like imponerende toalettrom på babord side. En annen detalj som får et stort pluss er den innvendige ståhøyden på rundt 195 centimeter i kabinen, på toalettrommet og også ved inngangen til køyene forut.
Tradisjonell innredning
Layouten i Finnmaster F11 er ganske tradisjonell for denne typen båter i denne størrelsesklassen. I forskipet er det to separate køyer med full lengde på 210 centimeter. Store skrogvinduer gir godt lysinnslipp, og over disse er det tre store stuverom på hver side oppunder dekk.
I mellomgangen, aktenfor lugaren forut, er det adkomst til toalettrommet på babord side, samt inngang til stikklugaren på styrbord side. Stikklugaren befinner seg under uteplassen og har begrenset høyde, men dobbeltkøya er godt dimensjonert med madrassmål på 200 x 150 centimeter. I omkledningsavdelingen er det en ståhøyde på 195 centimeter, og mellom døra og stikkøya er det en liten sittebenk som er kjekk å sette baken på når man skal kle seg.
På uteplassen befinner førerposisjonen seg på styrbord side. På motstående side er det en romslig passasjerplass med et dobbelt sete. I hardtopen er det to store skyveluker i glass, og hele denne seksjonen kan alternativt leveres som en stor, elektrisk betjent takluke.
Aktenfor førerplassen finner man den elegante bysseseksjonen med dobbel vask, et 70-liters kjøleskap og en Wallas keramisk koketopp. Bysse er også veldisponert med romslige arbeidsflater og en rekke forskjellige typer oppbevaringsrom.
På babord side, vis-á-vis byssa, finner vi sittegruppa rundt et elektrisk justerbart bord. Med et knappetrykk gjør du denne delen om til en stor solseng. En annen sofa er plassert foran motorbrønnen, og bak sofaryggen er det et funksjonelt stuverom med plass til alle fendere og fortøyningsutstyr. Smart plassert og lett tilgjengelig via en stor, hengslet luke.
Anbefaler to motorer
Hardtopen er forlenget et godt stykke akter slik at man får god regnbeskyttelse også over aktersofaen. Finnmaster F11 Weekend er helt åpen akter, men båten er også tilgjengelig med kalesje eller skyvedør i glass (begge deler ekstrautstyr).
Fra uteplassen er det enkelt å stige opp på dollbordene via opplyste trappetrinn. Dollbordet har en bredde på cirka 15 centimeter, og i kombinasjon med lange rekkverk på hyttetaket er det lett å komme til fordekket på begge sider.
Produsenten anbefaler dobbeltinstallasjon på denne båten med effekt fra 2 x 250 hk og opp til 2 x 350 hk. Med doble utenbordsmotorer har man også mulighet til å komplettere båten med joystick-kontroll.
Vi testkjørte nye Finnmaster F11 Weekend med 2x300 hk motorer fra Yamaha og oppnådde en toppfart på 46 knop ved 5900 omdreininger. Den 4500 kilo tunge båten trenger denne motoreffekten når den akselererer opp til plan. Båten legger seg fint i plan ved rundt 25 knop.
Båten marsjer uanstrengt i 30 knop og har da et forbruk på 2,5 liter per nautisk mil. Vekt krever alltid litt større motorkraft, men vekt gir også mer behagelige sjøegenskaper. Slik er det også med den nye Finnmaster F11, som føltes veldig trygg og stabil i sjøen da vi prøvekjørte den på vestkysten av Sverige i slutten av mars. Trimplan er standard, men kun mindre justeringer var nødvendig i marsjfart. Oppsummert en meget elegant nyhet med omfattende standardutstyr og et stort pluss for de gode ståhøydene innvendig.