Test: Finnmaster F11 Weekend og Grandezza 30 CA
Kompakt familieturbåt i to versjoner
Finske Finnmaster har et stort antall båtmodeller for både utenbords og innenbords fremdrift. Nå har produsenten utviklet to 30-fotere basert på samme skrog og dekkslayout. Vi har testet nye Finnmaster F11 og Grandezza 30 CA med henholdsvis to Yamaha utenbordsmotorer og én Volvo Penta innenbords.
I en tid da nesten alle motorbåtprodusenter utvikler store og elegante daycruisere og T-top-båter, så satser finske Finnmaster på to tradisjonelle familiebåter med høy komfort og mange køyeplasser.
Det finske selskapet har både merkevarene Finnmaster og Grandezza i sin portefølje. Finnmaster er designet for utenbordsmotorer, mens Grandezza er produsentens premium-merke laget for innenbords fremdriftsløsninger fra Yamaha og Volvo Penta.
Frem til nylig har de to produktlinjene vært utviklet parallelt med egne skrog, innredningsløsninger og motorisering. Introduksjonen av Finnmaster F11 representerer imidlertid en omdreining på effektivitetsskruen hos Finnmaster. Dette er den første modellen fra Finnmaster/Grandezza der to modeller nå deler skrogplattform og innredningsløsninger på tvers av merkevarene. Innenbordsversjonen Grandezza 30 CA ble lansert først, og i januar i år ble også utenbordsversjonen presentert for publikum under båtmessen i Düsseldorf.
Ulike opplevelser i sjøen
Fremdriftsløsning og pris er det de største forskjellene mellom disse to modellene. Med to Yamaha F300 på hekken koster Finnmaster F11 nesten fem millioner kroner, mens søster Grandezza 30 CA koster litt over fire millioner med singel Volvo Penta D6 380 hk.
Viktigste mål i cm
Ståhøyde i forkabin | 195 |
Køyelengder i forkabin | 2 x 210 |
Køyebredde i forkabin | 2 x 80 |
Setehøyde i forkabin | 95 |
Bredde inngang til forkabin | 55 |
Køyelengde i stikklugar | 195 |
Køyebredde i stikklugar | 150 |
Ståhøyde i toalettrom | 190 |
Ståhøyde i byssa | 192 |
Arbeidshøyde byssebenk | 91 |
Ståhøyde i senterkabin | 190 - 195 |
Setehøyde førersete | 115 |
Dollbord, bredde | 15 |
Takluke | 85 x 175 |
Finnmaster har dessuten en innredning i litt lysere tremateriale enn Grandezza, som har et betydelig mørkere interiør. Uteplassen og sittegruppen akter har også en annerledes løsning, noe som beror på forskjellig motorkonfigurasjon. Finnmaster F11 har en noe enklere sofa, men med et smart stuerom mot motorbrønnen der man får plass til alle fenderne og tauverk.
Grandezza 30 CA har en noe romslige aktersofa som dessuten kan bygges om til en solseng.
Forskjellig fremdriftsløsning bidrar også til ulik brukeropplevelse i sjøen. Finnmaster F11 er uten tvil den mest sporty, og med sine to kraftige og lette utenbordsmotorer kommer den raskt opp i plan og oppnår en høy topphastighet.
Grandezza 30 CA er den litt mer sedate av de to, med et lavere tyngdepunkt som gjør at den får roligere bevegelser i sjøen. Men den trenger også litt mer tid og distanse for å komme opp i plan. Volvo Pentas D6-380 med DPI-drev er det største innenbordsalternativet, og det er et bra valg i denne båten, som veier 4600 kg.