Test: Yamarin 59 SC

Funksjonell

Funksjonell skjærgårdsjeep

Nye Yamarin 59 SC, der modellbetegnelsen står for Side Console, har fremfor alt litt mer dørkplass sammenlignet med den noe mer komfortable Bowrider-modellen.

Publisert Sist oppdatert

Pluss og minus

+ Kraftig fenderlist

+ Bra dørkplass

+ Bra plats for instrumenter

+ Gode rekker

– Lav førerstol

Med plasseringen av førerkonsollen på styrbord side får SC-modellen en bred og funksjonell gangflate gjennom båten fra for til akter på babord side. Pluss også for en bra stålrekke langs hele denne siden og en god dybde som gjør at passasjen føles trygg.

Innsteget forfra er identisk på begge modellene, men i Yamarin 59 SC er den fremre L-sofaen plassert mot styrbord for å gi fri passasje langs babord side. Sofaen i den fremre cockpiten er delt i to seksjoner, som begge er enkle å åpne og har store stuerom under.

Til tross for den asymmetriske dekkslayouten, har den brede styrekonsollen plass til to personer og sittebenken har separate, justerbare lårputer som gjør det mer behagelig når du skal stå og kjøre båten. Benken kan ikke heves eller senkes, men kan justeres i lengderetningen og vendes. Sistnevnte gjør at du enkelt kan lage en liten sittegruppe sammen med aktersofaen. Bredden på konsollen gir også god plass til instrumenter og har et elegant hanskerom med håndtak som også fungerer som boksholder. Den standardmonterte kartplotteren er 10 tommer og sitter perfekt foran rattet. Via denne presenteres også alle motordata. Vindskjermen er omsluttet av en solid bøyle som er god å holde i, og i konsollen er det et stort oppbevaringsrom som åpnes fra siden.

VESENTLIG: De to største forskjellene mellom to modellene er interiørlayouten, med passasje henholdsvis i senter på vindskjermen og på babord side som her i 59 SC.

Aktenfor fører- og passasjerbenken er begge modellene identiske med tanke på layout og  detaljer. Her er en L-formet sofa som kan gjøres om til en solseng. I benken finner vi båtens største oppbevaringsrom og lukene har et smart design som gjør at du ikke trenger å ta av ryggputene for å komme ned. I disse rommene er det også samlet batterier, hovedbrytere, sikringer og brannslukningsapparater. Det er også et 12 V uttak her som kan brukes til å forsyne en bærbar kjøleboks med strøm.

Det er lagt vekt på funksjonelle gangflater rundt motorbrønnen. Mellom motorbrønn og ryggen på sofaen er det en kalesjegarasje der både kalesje og bøylearrangement får plass. Under dørken på hver side av motorbrønnen er det ekstra rom for ankere, fendere med mer. Under dørklokket på styrbord side har man også påfyllingsstuss og et separat drivstoffilter.

Båtens maks motor på 115 hester er et godt valg og gir nok krefter til at båtens akselerasjon og toppfart er upåvirket enten man er to eller fire personer i båten. Den akselererer raskt opp til plan uansett last. Når man kommer opp i rundt 25 knop kunne vi lett trimme ut riggen og finne en bra trimvinkel. Toppfarten målte vi til 39 knop med noe høyt støynivå, mens i intervallet 25 til 30 knop målte vi akseptable 81 til 82 desibel. Pluss også for et akseptabelt forbruk på rundt 0,8 liter per nautisk mil ved 25 knop.

SOSIALT: Dobbeltsetet ved førerplassen har et vendbart ryggstød som gjør det mulig å sosialisere.
ENKLERE: Yamarin 59 SC har stuverom og puter plassert mot styrbordsiden, noe som gjør ombordstigning enklere i denne modellen.
SOLSENG: I begge modellene er det tilrettelagt for solseng. Under putene er det store stuerom.