Boot 2016

Uvanlig daycruiser på 55 fot

Arcadia Sherpa ser ut som en arbeidskar fra Nordsjøen ikledd italiensk sommerdress.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf

Blant båtene som vekker mest oppsikt på Boots er italienske Arcadia Sherpa. Det Napoli-baserte verftet bygger luksusyachter med grønn profil. 55-foteren hadde verdenspremiere på Boot, og er den minste båten de har bygget.

 Med den kraftige baugen og det lange akterskipet ser Arcadia Sherpa ut som et moderne nyttefartøy, men i en svært jålete utgave. Skroget er skinnene hvitt og overbygget sort med store sotete vinduer rundt hele styrehuset. Vinduet kan senkes ned på gode dager, og åpne hele styrhuset.

 Båten er nemlig ikke bygget for Nordsjøen, og hardt arbeid. Denne er bygget for Middelhavet og late dager. På det lange akterdekket ligger ingen tromler eller wirer. Her er det elegante solsenger og sofagrupper i hvitt skitt som dominerer den store teakflaten. – Akterdekket tilsvarer dekket på en 85-foter, sier Elisa Corti, pressetalskvinne for verftet.

 Arcadia Sherpa kan fås i versjon med åpent dekk, som utstilt på Boot, eller med overbygg. Man kan velge mellom en, to eller tre kabiner. I den utstilte båten er salongen i førerhuset, omtrent som på en mindre kupébåt. Under dekk er det to svært elegante lugarer, eller suiter, med marmor på badet.

 Solceller

Tanken har vært å bygge en fleksibel båt som kan fungere som daycruiser, fisketurer, fraktebåt til superyachter eller miniyacht for lengre turer, ifølge verftet. Nettopp allsidigheten og fraktekapasiteten er det som har gitt båten navnet Sherpa, etter bærerne på Himalaya-ekspedisjoner.

 Med twin IPS 600 fra Volvo Penta har båten en toppfart på 25 knop, og marsjfart på 20 knop. På marsjfarten er drivstofforbruket 97 liter i timen, mens forbruket er 43 liter timen i 12 knops fart, oppgir produsenten, som markedsfører seg selv som en miljøbedrift. Blant miljøtiltakene på denne båten er solcellepaneler som leverer 4KW, nok til å forsyne hele båtens strømbehov til kjøleskap, lys, toaletter, vann og stereoanlegg.

 Båten er bygget i glassfiber. Den utstilte båten med to kabiner koster ca 1,5 millioner euro, altså nær 15 millioner kroner.

 

Lengde:             16.81 meter

Bredde:              5,60 meter

Deplasement:     20 tonn

CE-kategori:         B