10 gode grunner for å dra på verdens største båtmesse
...og praktiske reisetips hvis du vurderer å ta turen til Boot Düsseldorf.
Verdens største båtmesse er innendørs. Og den er ikke lenger unna enn snaut to timer med fly fra Gardermoen med direktefly. Denne gigantiske båtmessa i Düsseldorf i Tyskland starter førstkommende lørdag 19. januar, og den holder i gang i åtte dager, fram til søndag 27. januar.
15 haller med båtshow
I år holdes Boot Düsseldorf for 50. gang, så har kan vi også vente flere store begivenheter. I alt består messa av 15 store haller. Egentlig er det 17, men hall 1 og 2 er revet og skal bygges opp igjen. Båtliv har tradisjon for å reise ned på messa, og vi reiser da som oftest til første messehelg. Vi velger å reise tidlig slik at vi kan gi våre lesere messeinformasjon, og forhåpentligvis også noen gode tips til hva som er å se. Messa er så stor at hvis du vil få med deg alt, må du planlegge flere dager. Eventuelt bør i i forkant være bevisst på hva du vil se, og besøke de aktuelle hallene.
Er det for eksempel motorbåter som er viktig, bør du besøke hall 4, 5, 6, 9, 10 og 17. De forskjellige hallene har i tillegg forskjellige motorbåtkategorier. For eksempel er hall nummer seks for de mest eksklusive og store båtene, gjerne i yacht-størrelser. Også kalt superyacht-hallen.
Nederlandske båter og andre kanalbåter finner du gjerne i hall 17, som eksempelvis Steeler og Linssen. Mer ordinære motorbåter finner man som oftest i hall 5 og i hall 9. I hall 4 er det også mindre motorbåter, men med mer fokus på båter egnet til vannsport, som til wakeboard. Hallen kalles også Powerboat World. Men Boot Düsseldorf har også mye mer å by på, som handler om båtlivet. Og da ikke minst båtutstyr, som du finner delvis i hall 10, samt hell 11, og 12. Og er du dykkeinteressert bør du definitivt besøke hall 3. Er du glad i vannsport kommer du ikke utenom hall 8. Tyskerne er også glad i sjøfiske, som du finner i hall 13. Og for øvrig finner du seilbåter i hall 15, 16 og delvis i hall 17.
Transport
Skal du overnatte kan det være praktisk å velge å bo i byen. Det er god transport fra bykjernen til messeområdet. Redaksjonen har erfart at metroen er det enkleste, og du velger da U79 eller U78. Det lønne seg å kjøpe billettene på nett, da dette også inkluderer kollektiv transport til og fra messeområdet. For øvrig koster en todagersbillett 27 Euro hvis du kjøper den på nett, eller 33 Euro hvis du velger å kjøpe den på messeområdet. Åpningstidene er fra 10 til 18 hver dag.
Et tips er at du i forkant tar ut noe kontanter til mat og forfriskninger. Tyskland er et moderne land, men et utbygget system for kortbetaling kan de ikke skryte på seg. Køene til de få minibankuttakene på messeområdet bygger seg gjerne opp, og kan ta mye av din tilmålte messetid.
Med seks motorbåt-haller sier det seg selv at utvalget av båter blir stort, og med bare et par dagers besøk er det greit å planlegge noen båter som kan vies litt ekstra tid. Båtlivredaksjonen har plukket ut noen båter, selv om vi under messebesøket helt sikkert kommer over mange flere interessante båter. Men det er i hvert fall et utgangspunkt. Og her er noen båter å glede seg til.
Marex 360 AC
Den norske produsenten har valgt å legge verdenspremieren til Boot Düsseldorf. At dette blir en av de største attraksjonene for norske besøkende er det vel liten tvil om. Båtens designer Espen Aalrud forteller at fokuset har vært god utvendig plass.
Nimbus T 11
De tre nye modellene fra Nimbus blir de største i den nye modellserien. De tre variantene blir en weekender, en tender og en commuter, henholdsvis W11, T11 og C11. Dette er modeller som vi kjenner igjen fra 9-meter-serien som ble lansert på Düsseldorf i år. Og det er nettopp på Boot Düsseldorf Nimbus lanserer den første 11-meteren, som blir Tender 11.
Princess F45
Her har vi en ny båt fra Princess som absolutt bør være av interesse for norsk publikum. Dette er en innstegsmodell som skal ha rommelige løsninger både innvendig og utvendig.
Greenline
Her er det ikke bare én, men flere spennende båter. Den slovenske båtprodusenten satser friskt, og har i tillegg nylig fått en ny norsk forhandler. Men skal vi trekke fram en båt må det bli Greenline NEO, en 35-foter som kommer i tre varianter. Det vil si som åpen, coupe eller hard topp. Men noe av det mest spennene der at den kan leveres med to vidt forskjellige motoralternativer; elektrisk eller for fossilt drivstoff.
Galeon 425 HTS
Dette er en nedskalert versjon av Galeon 485 HTS, og en spennende båt som bør henvende seg mot norske farvann. Båten har to lugarer og to bad, og skal være rommelig utformet med delikate interiørløsninger.
Brabus Shadow 500
I fjor lanserte Axopar samarbeid med Brabus, med Brabus Shadow 800. Brabus Shadow 500 er basert på Axopar 28 T-top. Og denne bør du se ekstra godt på, da det ikke blir bygget mer enn 28 båter.
Sealine C390
Fra før av har Sealine hatt C330 og C430. Med Sealine C390 tetter produsenten hullet mellom disse to modellene, og resultatet skal visstnok være lovende.
Linssen Grand Sturdy 450 AC Variotop
Nederlandske Linssen har fått ny norsk forhandler, og den nederlandske produsenten feirer i år 70 år. Det blir gjort med nyheten 450 AC, så her kan vi vente mye bra. Linssen Grand Sturdy 450 AC Variotop har for øvrig en størrelse som bør passe bra for det norske markedet, og som har lånt layout fra flaggslipet GS 500.
De Antonio 46 Open
Båten er nominert til European Powerboat of the Year 2019. Noe av det som gjør denne 46-foteren spennende er at den faktisk har utenbordsmototer, selv om det ikke ser sånn ut. Den spanske produsenten har bare holdt på i noen år, men har allerede markert seg godt med moderne båter som også har gjort det bra i tester.
Beneteau Swift Trawler 47
Nye Swift Trawler 47 er den ideelle båten for lange turer med familie eller venner, skriver Beneteau i en pressemelding. 47-foteren er en ordentlig bobåt med tre store kabiner og to bad samt god plass i salongen og en gedigen flybridge.
Les mer om Beneteau Swift Trawler 47