Greenline 48 Fly:

MER STRØM: Med coupe i stedet for flybridge har Greenline økt arealet for solcellepanel.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.
GREENLINE 48 COUPE: Båten blir et alternativ til Fly og da med betydelig økning i antall solcellepaneler.

Denne båten er et lite solcellekraftverk

Da Greenline lanserte 48 Fly var det én ting som manglet: Plass til enda mer solcellepanel. Her er Greenline 40 Coupe.

Publisert Sist oppdatert

Boot Düsseldorf/BÅTLIV:

På Boot Düsseldorf var det ikke mangel på verdenspremier fra den slovenske båtbyggeren, og fokuset er alternativ fremdrift, og da spesielt med elektrisk og hybrid-løsninger. Mange foretrekker naturhavner, og hva er vel da egentlig mer feil enn en båt som ligger med motoren i gang eller eventuelt et aggregat?

Grønn pakke

Alle båtene til Greenline leveres nå med solcellepanel, bortsett fra ett naturlig unntak, og det er Greenline NEO Open. Her mangler tak. Tanken med så omfattende bruk av solcellepaneler er at sola skal sørge for at man gjennom døgnet kan benytte seg av 220 volt et par-tre dager, uten at man skal bekymre seg for strøm. Og vi snakker da om induksjon og 220-volts kjøleskap som er inkludert i grunnpakke. For å sette litt ekstra fokus på miljø får man også med nedbrytbar såpe og søppelsekker for å samle inn plast fra sjøen ved et båtkjøp.

Strøm som i et kjøkken

Og tilbake til Greenline 48 Coupe. Mens det på flybridgeutgaven bare var plass til to solcellepaneler, er det på coupe-alternativet plass til åtte paneler, som tilsvarer en ladeeffekt på 2,4 kilowatt. Og batteriet er på 600 Ah, og for å drive eksempelvis induksjonsplatene er det en inverter på tre kilowatt. Stadig flere båtprodusenter har fått øynene opp for induksjon som alternativ for oppvarming av mat, da det er mer energieffektivt. En stor fordel med standard kjøleskap, som vi får kjøpt på en helt vanlig butikk som selger hvitevarer, er at det også blir lettere å bytte ut, og betydelig billigere.

Motoralternativer

Båten kan levers med alternative motorer, som hybrid og elektrisk. Minste dieselmotor er med 2x 220 hestekrefter, som gir 16 knop, og velger man totalt 960 hestekrefter, som også er en mulighet, kan den komme helt opp i 30 knop. Med elektrisk fremdrift bør man legge opp mer tid, med en toppfart på 6,5 knop. Foruten en rommelig salong har båten overnattingsmulighet for seks personer fordelt på tre lugarer. I tillegg er det mulighet for en tredje enkelmannslugar helt akter i båten, noe som vi kjenner igjen som en typisk mannskapslugar.

Se Båtlivs 360-visning. Du flytter deg rundt med å klikke på de røde markørene.

Vil du se fullskjerm, klikk her