Leder Båtmagasinet 2 2024
Det norske flagget er ikke en merkevare
På utstillingen Boot så vi flere for oss ukjente båtmerker med norske flagg i tilknytning til logoen. Flagget vårt blir misbrukt i markedsføringssammenheng.
Leder av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie
Alle reiser er en omvei hjem, skal Herbjørn Sørebø ha sagt. Vi har nylig vært på Boot i Düsseldorf og sett nye Windy Hurácan blir avduket med svensk flagg. Nyheten avstedkom en rekke kommentarer på Båtmagasinets Facebookside. Noen påsto at båten er polsk, andre henviste til reklamebilder for Windy med norsk flagg, enkelte mente at Windy nå er svensk, mens eier Trygve Hegnar sa «ingen kommentar».
«På Boot så vi flere for oss ukjente båtmerker med norske flagg i tilknytning til logoen.»
For hva er norsk? Og hvilken interesse har egentlig spørsmålet? Vi mener at spørsmålet først og fremst har interesse i markedsføringssammenheng. Det er åpenbart at det norske flagget forbindes med positive følelser i Norge, men også langt utenfor landets grenser har man nå oppdaget det røde, hvite og blå flagget som det viftes entusiastisk med ved mållinjen på vinteridrettsarenaer over hele verden.
Norge er blitt en gullnasjon, et oljemarinert velferdssamfunn, et annerledesland med frisk og vakker natur og sporty mennesker. Perfekt for Instagram. Dette er verdier som det kan kapitaliseres på i markedsføringen. Vi har sett det i flere bransjen allerede. Den italienske klesprodusenten Napapijri har siden 1992 har brukt det norske flagget som sin logo som en hyllest til norske polfarere.
Kinabåt med norsk flagg
Nå har båtbransjen kastet seg på. På Boot så vi flere for oss ukjente båtmerker med norske flagg i tilknytning til logoen. En av dem var Norden 770 bygget i Kina av en fransk produsent. En annen var nykommeren Seastorm bygget i Estland av kajakkgründeren Len Frode Ystmark. Da vi spurte ham om bruken av norsk flagg når båten bygges i Estland, henviste han til kjente merkevarer som Helly Hansen, Norrøna og Bergans som også kaller seg norske, men produserer i utlandet.
I en globalisert verden er det ikke lenger så lett å vite hva som er norsk. Windy forvirrer oss med svensk flagg, men hovedkontoret ligger i Sverige, deler av produksjonen finner sted i Polen og eieren er norsk. Her i Båtmagasinet omtaler vi av gammel vane en rekke båtmerker som norske, selv om de båtene bygges i utlandet. Dette gjelder storheter som Askeladden, Cormate, Marex og Nordkapp. Alle disse har hovedkontor og eiere i Norge, og hovedkontor kan selvsagt være et godt kriterium selskapets nasjonalitet.
Volvo er svensk
Hos Store Norske Leksikon er for eksempel Volvo omtalt som svensk bilmerke med hovedkontor i Göteborg, selv om eier er kinesiske Geely. Produksjon av personbiler foregår ved selskapets fabrikker i Torslanda, Gent i Belgia, og i Chengdu og Daqing i Kina. Med denne definisjonen er også de omtalte båtmerkene norske, selv om de altså i varehandelsstatistikken vil opptre som polske. Derfor var en av tre båter som ble importert til Norge i første halvår i år fra Polen, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Rent prinsipielt er det med andre ord ikke så lett å definere båters nasjonalitet, men flagget dreier seg om følelser, og vi mennesker drives av følelser. Derfor reagerer vi når en fransk produsent med kinesiskprodusert båt dukker opp på tyske Boot med norsk flagg i logoen.
Flagget vårt er ikke en kommersiell merkevarelogo.