Boot Düsseldorf 2020, stor messeguide:
Båtnyhetene du må få med deg
Verdens største innendørs båtmesse med 17 utstillingshaller åpner dørene 18. januar. Her er messeoversikt og noen av de mest spennende båtnyhetene.
Verdens største innendørs båtmesse fyller i år 50 år. I et forsøk på å gjøre det lettere for publikum å navigere seg rundt i alle hallene har arrangøren endret litt på layouten til den enorme utstillingen. I alt er det 17 haller, fordelt på så mye som 222 000 kvadratmeter. Omfanget er stå stort at man rekker ikke å gå over på en dag, og knapt nok på en helg. Derfor har vi samlet noen av årets høydepunkter på Boot Düsseldorf 2020. Fem av hallene er dedikert motorbåter. I tillegg er det den tradisjonelle superyacht-hallen, med de store og mest luksuriøse båtene. Foruten disse hallene er det tre haller for seilbåter, to og en halv for båtutstyr, halvannen for dykking, to for båtturisme, en for båtkunst og en for vannsport. I tillegg er en av hallene dedikert for hva som beskrives som superyacht-show.
LES OGSÅ: 39 båtmesser du kan besøke i 2020
Princess-offensiv i superyachthallen
Vi begynner i superyachthallen, hall nummer seks. Princess Y78 lanseres innendørs. Dette er en luksusbåt med tre lugarer. Alle med eget bad, salong med sjøutsikt og et stort fordekk med en u-formet sittegruppe og solplass. På flybridgen er det plass til en kran og en lettbåt.
I tillegg til Princess Y78, lanseres S62, S66 og V55. Sistnevnte er trolig mest aktuell i Norge. Dette er en helt ny båt i V-serien, med dynamisk eksteriørprofil, og den skal være designet spesielt med tanke på å nyte livet ute på dekk.
LES OGSÅ: Princess X95 skal ta konkurrentene på uteplass
Sessa har også to lanseringer med Sessa Marine C42 som er en «crossover» og Marine F68 Gullwing som er deres nye flaggskip. Det nye flaggskipet beskriver den italienske produsenten som en revolusjon med sterk særegenhet. Gulwings har den fått som følge av av åpningen fra salongen mot begge dollbordsider åpnes og blir stående ut på siden som vinger. Crossover er noe vi kjenner fra bilbransjen, og er betegnelsen på en høy stasjonsvogn, klassen mindre enn en SUV. Sessa C42 bør med andre ord da ha god takhøyde, men her tenker de nok også på at dette er en båt som skal kunne nyte til det fulle, både når man er underveis og ligger til kai.
Av større båter er det også verdt å merke seg Arcadia Sherpa XL. Denne vises ti år etter at produsenten for første gang viste Arcadia A85 på samme messe. Dette er en topp moderne båt som også skiller seg ut i mengden med topp moderne design på sine 220 kvadratmeter.Båten har for øvrig en rekkevidde på 1400 nautiske, og er utstyrt med solpanel i et forsøk på å redusere miljøavtrykket noe.
Windy-nyhet i hall fem
Hall fem er i år dedikert mer luksuriøse motorbåter. Deriblant Windy som også har nyheter. Fikk du ikke med deg Windy SR 44 Blackhawk, blir det mulig å se båten på Boot Düsseldorf, men produsenten har vært sparsomme med opplysninger om hva slags båter de stiller med. Men en nyhet som er ventet er nyheten Windy 37 Shamal. Båten er designet av Espen Øino, mest kjent for store luksusyachter, men nå også som Windy-designer.
LES OGSÅ: Prøvekjøring av Windy 44 SR
Båten har fått hentet inspirasjon fra båter fra Windy på 60- og 70-tallet, og den er etterfølger til Windy 35 Khasmin. Med 880 hestekrefter fra Volvo Penta D6 skal den være god for nesten 44 knop.
En produsent som stadig markerer seg sterkere er Invictus. På Boot Düsseldorf har den italienske båtprodusenten premiere med GT 320 Atelier. Denne er lansert for å fylle tomrommet mellom GT370 og GT 280. Båten har innenbordsmotorer, og har rikelig med plass både utvendig og innvendig, og den skal ifølge produsenten være velegnet for lengre tids opphold om bord.
Ny Saga i hall fire
I hall fire blir det nyheter fra blant annet Nimbus og Axopar. Nimbus lanserte i fjor T11. I år har turen kommet til C11, men i tillegg blir det verdenspremiere på Nimbus T8. Fra samme eier kommer en annen nyhet, som noen kanskje kjenner fra før. Paragon 31 som har vært på markedet et tiår kommer med flybridge, og med det navnet Paragon 31 Fly.
Axopar satser stort på båtmessen i Düsseldorf, og årets høydepunkt er deres tre mye modeller Axopar 37 Spyder, 37 Cross Cabin og 37 Sun-Top. I tillegg blir det verdenspremiere med Brabus Shadow 900 OPS Limited Edition. 37-foteren fra Axopar som er blitt modifisert av Brabus kommer kun i 37 eksemplarer. Det er allerede lovet en spektakulær verdenspremiere.
Det ventes også en interessant norsk nyhet. Etter hva Båtliv erfarer er to modeller fra Saga nå på vei mot Düsseldorf. Den ene er 320, og den andre er 385 som er en ny modell. Båtliv kommer tilbake med mer om Saga 385.
Hall tre blir for øvrig med hva som betegnes som motorbåter for nybegynnere.
Elektriske båtnyheter i hall en
I hall en vil du finne kjente båtmerker som Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Sealine og Linssen. Elektrisk fremdrift er i vinden som aldri før. En av nyhetene som kan være verdt et besøk i denne hallen er DutchCraft 25. Dette er en åtte meter karbonbygd fullelektrisk båt. Crusingfarten skal være 32 knop, og denne hastigheten skal den ifølge produsenten klare i 75 minutter. Eller seks timer med seks knop. Den nederlandske båtprodusenten har dem siste tiden slått på stortromma. I Cannes lanserte de DutchCraft 56, som også ble nominert til European Powerboat of the year 2020.
Når vi er inne på elektriske båter kan vi også anta at Frauscher som er i samme hall stiller med 740 Mirage. Topphastigheten til denne båten er 27 knop, og skal klare å kjøre mellom 2 og 10 timer om hastigheten reduseres.
LES OGSÅ: Verdens raskeste elbåt er norsk
Boarncruiser er nok heller ikke et navn som er så kjent i norske farvann, men også det er en båt som er verdt å merke seg. Boarncruiser 1440 Elegance var nominert til European Powerboat of the Year. Til Boot Düsseldorf kommer den nederlandske båtprodusenten med Boarncruiser 1440 Elegance - Center Sleeper. Produsenten føler seg sikre på at de har verdens største senterlugar for båter under 15 meter. Båten har for øvrig hentet samme løsning for kalesje som Marex, der den trekkes fram fra et skap, før den trekkes på plass.
Marex blir i år å finne i hall en, og stiller med Marex 360 Cabriolet Cruiser, Marex 375 og Marex 310 Sun Cruiser.
LES OGSÅ: Prøvekjøring av Marex 360 CC
I hall en har også Bavaria sin motorbåtstand med en verdenslansering på hjemmebane. Den tyske produsenten ønsker å hente det beste fra R-serien og det beste fra S-serien. Første resultat i den helt nye serien av båter er Bavaria SR41. Modellen blir tilgjengelig som hardtop, coupe og softtop. Standard kommer den med to lugarer. Hovedlugaren i standardversjonen er i midten av båten får tilgang til eget bad, mens bad nummer to har tilgang fra byssa under dekk. Dette er en båt laget spesielt med sikte på solskinnsdager, med en stor solseng på fordekket, og enda større solplass helt akter. Her fungerer midterste pute som et nedsenkbart bord. Med å fjerne puten kan man med det nyte et lite måltid nær vannkanten. Ryggstøttene kan legges tilbake slik at det hele blir en store solseng.