Norske gründere satser med båtdelingstjenesten Ship O'Hoi
Ship O’Hoi har ambisjoner om å bli Nordens største båtdelingstjeneste. Nylig fikk de to norske gründerne presentere sine visjoner på Boot Düsseldorf.
Håkon Mathiesen (25) og Helene Evensen (23) deler en felles lidenskap for båtlivet, et resultat av mange timer tilbragt på sjøen i barndommen. Som studenter sto Oslo-paret imidlertid overfor utfordringen med begrenset økonomi, og de opplevde et marked som manglet fleksible båttjenester og rimelige løsninger for enkel leie.
– Vi kunne umulig være de eneste som kjente på denne frustrasjonen, og det har vi virkelig fått bevist. I løpet av to måneder hadde vi 3000 registrerte brukere, og vi tilbyr allerede en teknologi som spenner fra Tromsø til Kristiansand, sier Mathiesen i en pressemelding.
Minner om AirBnB
Selskapet lanserte tjenesten i slutten av mai 2023, og opererer etter samme grunnprinsipp som AirBnB, med muligheten til å leie en båt fra kun én time til en hel måned.
– Vi ser at mange båteiere ikke utnytter båten sin tilstrekkelig, og både eierskap og drift av en båt er en betydelig kostnad. Samtidig er det mange som gjerne kunne tenkt seg å leie en båt i en periode, istedenfor for å eie selv. Vår tjeneste er designet for å være fleksibel for begge parter. Brukerne kan enkelt markere når de ønsker å bruke sin egen båt, samtidig som de har muligheten til å gjøre den tilgjengelig for utleie dersom båten står ubrukt.
Selskapet skal i løpet av april lanseres i Sverige, hvor planen er å ta en større markedsandel.
Blue Innovation Dock
– Sirkulærøkonomien og mobilitetsbransjen har blitt berørt på land i stor grad med eksempelvis sparkesykler og bildelingstjenester, men dette har ennå ikke nådd sjøen. Vi tror sømløsheten som vi tilbyr vil appellere til både unge og voksne i årene fremover. Først skal vi ta Norden, så verden, sier gründeren.
Ship O’Hoi var et av fem selskaper som ble utvalgt til pitchekonkurransen Blue Innovation Dock, som er ett av arrangementene under verdens største innendørs båtmesse, Boot Düsseldorf
– Vi hadde svært god nytte av å pitche for juryen og ekspertene i Düsseldorf. Det er jo et bevis på at det er interesse for løsningen vår. I tillegg ble messen en viktig nettverksarena, hvor vi kan begynne å legge til rette for fremtidige ekspansjonsplaner, slutter Håkon Mathiesen.