Ny Targa 41
Stille, men sterk tilvekst i Targa-familien
Når finske Targa lanserer en ny modell, vekker det sjelden oppsikt. Utviklingen av den nye modellen Targa 41 har foregått i det stille og det krever et trenet øye å oppdage at det faktisk er snakk om en helt ny båt. Der ligger trolig også en del av forklaringen til Targas suksess gjennom flere tiår. De første båtene er leveringsklare i august.
Ofte må man ty til modellbetegnelsen på siden for å få med seg at noe nytt har skjedd hos Targa. Spranget fra 27.1 til 27.2 kan innebære at man faktisk står overfor en helt ny båt... Nettopp det er tilfellet også med Targa 41, som fyller inn hullet i modellprogrammet mellom Targa 37 og Targa 44. Modellbetegnelsen Targa 41 toner også ned det faktum at båten har en totallengde på 13,75 meter og dermed er drøye 45 fot.
Stille evolusjon
Noe av forklaringen til Targa-modellenes stabile annenhåndsverdi, ligger i at produktutviklingen aldri tar de store sprangene. Modellprogrammet har vært gjenstand for en kontinuerlig evolusjon gjennom flere tiår, og selv når en ny modell blir lansert så er den basert på det samme gjennomarbeidete og velprøvde grunnkonseptet. En gradvis, forsiktig fornyelse av de visuelle designet har funnet sted siden introduksjonen av Targa 30.1 for noen år siden, og det nye designuttrykket er også implementert i den nye 45-foteren med den nedtonede modellbetegnelsen Targa 41.
Selv om Targa 41 visuelt er lik sine etterhvert mange søsken i en stor modellfamilie som spenner fra Targa 23.1 til Targa 46, er den helt nyutviklet og blir en drøy meter lenger enn Targa 37 som har vært med helt siden 1998.
Klar i august
Det er foreløpig sparsomt med opplysninger om den nye modellen, men etter hva vi erfarer så vil den få en romslig senterlugar i hele båtens bredde med en dobbel og en enkel køye og toalettrom midtskips, samt en romslig lugar forut med stor dobbelkøye og toalett- og dusjrom - en såkalt CFC-versjonS. Produsenten introduserte løsningen med Comfort Fore Cabin (CFC) for en del år tilbake, og de fleste kundene velger nå denne versjonen på de modellene hvor løsningen er tilgjengelig.
Ifølge Targa har man ved utviklingen av den nye modellen hatt fokus på optimalisering av skroget med henblikk på drivstofføkonomi og støyreduksjon som følge av en ny motorromslayout.
Båten vil være tilgjengelig med motorer fra 2xVolvo Penta D6-400 med DPI-drev til 2xIPS650 D6-480. Ifølge produsenten vil de første båtene være klare for levering fra august i år.