Leder Båtmagasinet 10-2022

VEKST: Motorimportørene sto for nesten en tredjedel av overskuddet i fritidsbåtbransjen i fjor, og størst vekst hadde Mercury.

Fete år for en brokete bransje

«En håndfull motorimportører ledet an av Yamaha, Mercury og Suzuki står for en fjerdedel av bransjens samlede omsetning, og nesten en tredjedel av driftsresultatet i bransjen.»

Publisert Sist oppdatert

Mange har snakket om rekordsalg av båter under pandemien, og dette bekreftes av tallenes tale. Båtbransjen har ingen offisiell statistikk å vise til, men Båtmagasinet har dykket ned i offentlige regnskapstall og funnet at båtbransjen omsatte for 10,42 milliarder kroner i fjor, når importører, forhandlere og produsenter medregnes. Dette er en økning på hele 35,5 prosent fra 2019.

Båtbransjen landet et samlet driftsresultat på 719,4 millioner kroner i 2021, som nesten er en tredobling fra 2019, med en resultatmargin på syv prosent i fjor. Dermed var båtbransjen nesten på nivå med norsk næringsliv for øvrig, som ifølge Dun & Bradstreet hadde en snittmargin på 7,5 prosent i 2021. Norsk næringsliv satte faktisk ny resultatrekord i pandemiåret!

Vår undersøkelse omfatter 480 bedrifter fordelt på produsenter, båtimportører, motorimportører og forhandlere. En håndfull motorimportører ledet an av Yamaha, Mercury og Suzuki står for en fjerdedel av bransjens samlede omsetning, og nesten en tredjedel av driftsresultatet i bransjen. Et samlet driftsresultat på 210,2 millioner kroner i fjor, var opp 58 prosent fra året før for motorimportørene.

Også båtimportørene fikk opp farten under pandemien. Omsetningen vokste med 48,5 prosent til 2,30 milliarder kroner i fjor.

Bobiler

Forhandlerne utgjør den største gruppen bedrifter i båtbransjen med en omsetning på 4,16 milliarder kroner i fjor. Det var en vekst på hele 66 prosent fra 2,76 milliarder i 2019. Med et samlet driftsresultat på 257,18 millioner kroner hadde også forhandlerne god lønnsomhet i fjor. Så må vi tilføye at de største forhandlerne på vår liste også selger bobiler og biler, i tillegg til å drive med opplag og service. Det er en brokete bransje som kan være vanskelig å avgrense i praksis.

Dette gjelder ikke minst for de norske båtprodusentene, som med enkelte hederlige unntak sliter med dårlig lønnsomhet og lavere vekst enn resten av bransjen. På 1970-tallet var Norge Europas ledende fritidsbåtprodusent, men mange har lagt ned eller flyttet ut av landet, og vår oversikt omfatter nå kun 25 bedrifter. Den største av dem er ikke en gang en ren produsent: Helgeland Plast bygger PolarCirkel-båter i tillegg til elementer til oppdrettsnæringen. Selskapet gikk i minus i fjor. Også Evoy trekker ned med et underskudd på 23 millioner av en omsetning på ni millioner. Elmotorprodusenten er i oppstartsfasen, og det skal bli spennende å se om Florø-bedriften kan være med å skape en ny æra innen norsk fritidsbåtbransje.

De som vil skaffe seg mer informasjon om bransjens økonomi, kan se hele listen over 480 bedrifter på batmagasinet.no. I det store og hele har båtbransjen nå en sunn økonomi etter et par gode år.

Så blir det spennende å se hva de neste årene bringer.