LEGENDARISK: Saga 27.
LEGENDARISK: Saga 27.

Del dine erfaringer med tidenes norske motorbåt Saga 27

Hva mener du om den legendariske familiebåten? Vi vil gjerne høre om dine erfaringer. Ris og ros. Send oss gjerne din mail til tips@batmagasinet.no eller sigbjorn@batmagasinet.no.

Publisert Sist oppdatert

Saga 27 har fullt fortjent fått status som en suveren familiebåt, mente vår anmelder Jan Hanchen Michelsen. Modellen er også kronet som tidenes norske motorbåt.

I 2005 kåret Båtlivs lesere Saga 27 til tidenes norske motorbåt. Kåringen skjedde trolig som følge av iherdig innsats fra det merkelojale Saga-miljøet, men var ikke ufortjent. Hederen kom også på et passende tidspunkt: Selje-verftet hadde akkurat levert den aller siste 27-modellen. Den nye eieren var ingen ringere enn dikteren Jon Fosse, som begeistret kvitterte med å skrive en egen hyllest til båt-legenden.

Tidløs klassiker

Selv om grunnkonstruksjonen er godt over 40 år gammel, virker Saga 27 forbausende moderne, eller snarere tidløs. Designer Asbjørn Drageseth skapte de klassiske linjene med det som mål å lage en genuint sjøsikker båt, mens interiøret fulgte snekketradisjonen fra mindre båter.

Ikke dedikert til sportsfiske

Som følge av akterkabinen er ikke Saga 27 AC en dedikert sportsfiskerbåt, men selve akterkabinen er forbausende rommelig til å være i en spissgatter. Litt kort for lange voksne, men perfekt for barna. Sentercockpiten er dyp, godt skjermet og riktig koselig. Dette er hovedoppholdsrommet i båten, og med kalesjen på plass er det straks mindre viktig at den egentlige salongen avslører den aldrende konstruksjonen.

Tøft år

1991 var et tøft år for den norske plastbåtindustrien, men like fullt leverte Saga hele 86 27-fotere, de fleste til utenlandske kunder. Typiske motorer var da en 60-hester fra Yanmar eller en Volvo Penta 2003 på 48 hester, en velkommen oppgradering fra de litt smålåtne motorene som satt i de eldste båtene.

I 1992 endret Saga litt på båtene, men det skal et trenet øye til for å finne forskjellene. Akterkabinen ble noe forandret, overbygget ble flyttet noen centimeter, og båten ble litt høyere. Det er i grunnen alt, og slik ble 27-modellen bygget frem til i 2004.

Del dine erfaringer

Nå vil vi gjerne høre din mening om båten. Hva er dine erfaringer? Send oss gjerne ris og ros om båten. Så andre kan lære av dine erfaringer og få nyttige råd og tips. Send din mail til tips@batmagasinet.no eller sigbjorn@batmagasinet.no.