Den hvite og idylliske bebyggelsen på Kvitsøy
Vi ankommer Kvitsøy i solnedangen, som byr på det som minner mest om en sørlandsidyll. Se bilder og video.
Vår andre dag med testbåten, en Sealegs 7.1, kjører vi fra Linesundet til Kvitsøy. Vi starter turen nærmere klokken åtte om kvelden, med sola midt i mot på hele overfarten. Men denne lave sola skal også hjelpe oss å vise Kvitsøy fra sin skjønneste side.
Med sine mange hvite bygninger er Kvitsøy en perle vest for Stavanger. Kvitsøy er faktisk landets minste kommune, med sitt areal på seks kvadratkilometer, og omgis av de ytre deler av Boknafjorden. Mot nord ligger Karmøy og Bokn, og ot øst er Rennesøy og Randaberg. Kvitsøy har et kjent seilingsmerke, og det er et 3,9 meter høyt steinkors fra kristendommens første dager i Norge. Dette skal være Norges største og best bevarte steinkors, og like ved korset ligger ruinene av St. Clemenskirken, som skal ha blitt revet i 1270. Men det største seilingsmerket vi ser i dag er en stor radiosender. Radiosenderen blir omtalt som Kvitsøysenderen, og sender kortbølge og mellombølge. Denne kringkasteren skal være den kraftigste i Europa.
Kvitsøy består av like mange øyer som det er dager i året, med holmer og skjær. Fire av dem er bebodde.
Se film (teksten fortsetter under filmen):
Fra gammelt av er Kvitsøy hummerhovedstaden på Sør-Vestlandet, og mye skal visst tyde på at kommunen er i ferd med å gjenvinne denne posisjonen, takket være forskning på moderne klekkerier og styrte oppvekstvilkår. Når vi putrer stille inn til Kvitsøy er det ikke til å unngå å legge merke til sauene som beiter på forskjellige småæyer. Og faktisk er Kvitsøylam en ny og velsmakende ”oppfinnelse” som skal sette øyet på kartet i gourmet-kretser.
Vi legger oss til på Kvitsøy turistsenter, der vi kan leie en rorbu til en svært overkommelig pris, med kanskje noe av det råeste som finnes av sjøutsikt, og der alle som kommer med båt får legge båten sin rett utenfor sin egen dør.
Info om testbåt:
Sealegs 7.1
Lengde: 713 cm
Bredde: 261 cm
Vekt med 150 hk: 1180 kg
Maks nyttelast: 700 kg
V-bunn: 21 grader
Motor: Evinrude 150 hk
Pris testbåt: 1 mill kr.
Leverandør: Rogaland Marine