Kobber med ufortjent dårlig rykte
Miljøvennelig båtliv koster, men det er kanskje ikke på kobberholdig bunnstoff innsatsen bør gjøres.
Bunnstoff som gjør at planter og dyr ikke skal feste seg til skroget. Mange skadelige stoffer er tidligere blitt brukt. I dag er det mest varianter av kobber som benyttes.
Virkemiddelet du finner i bunnstoffet fra Jotun, er produsert av Nordox AS i Oslo. De produserer kobberoksid som hindrer groe.
Nordox har også grønnsaksprodusenter som kunder. Kobberoksid er effektiv mot soppdannelse på druer og oliven. Kobberoksid er tillatt brukt i økologisk landbruk.
Godkjent til 2026
En rekke studier er gjort for å analysere miljøpåvirkningen etter bruk av kobber i bunnstoff, men nivået er under det som er forventet å påvirke miljøet. Det har gjort at EUs BPR-komité nå har godkjent kobberholdige bunnstoff, også til fritidsbåter og til gjør-det-selv-bruk frem til 2026.
– Kobber er et essensielt næringsstoff som finnes i relativt høye konsentrasjoner i sjøvann (ca. 1 mg i 1000 liter sjøvann). I havnene er det således en blanding av naturlig kobber og kobber tilført fra bunnstoff. Typisk finner en ca. tre ganger mer kobber i vannet inne i en havn enn utenfor havnen. Like utenfor havnen er det vanskelig å se noen effekt fra kobber som lekkes ut at bunnstoff. Nivåene er på bakgrunnsnivå stort sett over alt, sier Lars Tomasgaard i Nordox AS.
Glatt bunn sparer miljøet
I 2015 var vi med på et utviklingsforsøk med et bunnstoff som benytter Ivermectin, et middel som blir brukt som medisin mot parasitter. Bunnstoffet fungerte godt en sesong, men ideen var at det skulle ha en effekt over flere år. Det hadde det ikke.
Båten ble eter hvert så begrod at det gikk ut over båtlivets gleder. Jeg forsøkte å holde bunnen ren, og gikk til innkjøp av en bunnskrape. Resultatet ble en plastskrape i oppløsning med en mengde plastbiter i vannet. Groe fører til økt drivstoff forbruk. Det gir økt utslipp av CO2.