Canal Boats Telemark sliter
Kanalbåter i kraftig motstrøm
Etter en sesong med dårlig trafikk og forventinger om blodrøde tall, legger Canal Boats Telemark sine seks elektrisk kanalbåter strømløse i vinter.
«Satsningen til Canal Boats Telemark AS vekker internasjonal oppmerksomhet, og kan være starten for en ny type turisme i Norge.», skrev Båtmagasinet i desember 2020. Etter to sesonger hvor de også har satset på vinter- og juleaktiviteter, velger selskapet nå å legge båtene i opplag.
Porsgrunnsbedriften, med Nora Sjögren Johre og Ernst Terje Jakobsen på eiersiden, investerte betydelige summer i 2020 i seks helelektriske bobåter fra Greenline; to 33-fotere og fire 39-fotere som har base i Porsgrunn og som leies ut for turer på Telemarkskanalen til Dalen og på Telemarkskysten.
Ifølge avisa TA har selskapet kjempet motstrøms nesten siden starten, og tall fra Proff viser at Canal Boats AS omsatte for 362 000 i 2020 med et overskudd på 257 000 kroner. I 2021 hadde omsetningen økt til nærmere 1,3 millioner kroner, og overskudd var snudd til et underskudd på omlag 2,5 millioner kroner. Også for 2022-sesongen ligger tallene an til å bli negative, ifølge daglig leder og medeier Nora Sjöström Johre.
- Veldig dårlig
Hvordan har sesongen vært?
- Den har vært veldig dårlig, forteller Sjögren Johre til Båtmagasinet.
– Det var veldig lite turister i år, og det er mange faktorer som vi kan skylde på. En av dem er at folk holder igjen på å reise langt av gårde. Vi startet litt fra null i 2022 etter pandemien, da gjenåpningen gjorde at vi kunne konkurrere på et internasjonalt marked. Da måtte vi finne gode samarbeidspartnere og markedsføringskanaler som tror på produktet og tilbudet, og det er ikke gjort i håndvending.
- Vi hadde forhåpninger om flere bookinger enn det vi fikk i år. Nå har vi nettopp tatt de grepene vi tror er viktige for å lykkes, blant annet å finne agenter på aktuelle markeder i Europa og USA. Å drive med markedsarbeid er første prioritet nå.
Hvordan har belegget vært denne sommeren?
– Båtene har helt klart har ligget mer ved brygga enn de har vært ute på vannet. Telemark er nok litt ukjent fortsatt blant turister internasjonalt, sier Sjögren Johre.
Til avisa TA ønsker ikke styreleder Ernst Terje Jakobsen å tallfeste hvor mange som har benyttet seg av tilbudet i denne sesongen, men medgir ifølge avisa at det er dårlige tall.
Flere må satse
Daglig leder Sjögren Johre etterlyser en mer helhetlig satsning på turisme langs Telemarkskanalen, og opplever at det er krevende å gjøre tilbudet attraktivt blant internasjonale kunder.
– Det finnes blant annet ikke en eneste restaurant langs Telemarkskanalen som har en meny på engelsk, så flere må kaste seg på å samarbeide, sier hun til Båtmagasinet.
Tallene for 2022 blir kanskje ikke bedre enn 2021?
– Nei, det gjør de ikke. Vi har bestemt oss for å legge båtene i vinteropplag. Det kan være at vi frostsikrer dem, kobler fra strømmen og lar dem ligge på vannet gjennom vinteren. Ifølge Sjögren Johre er det ikke aktuelt å videreføre tilbudet med flytende hotell eller julecruisene som de hadde i fjor.
– Med dagens strømprisene så er det ikke aktuelt å ha dette tilbudet nå i vinter, sier hun.
– Det er definitivt strømprisene som gjør at vi velger å stenge båtene ned nå til høsten. Det kan se ut til at vi kan ligge innenfor kravene til å få strømstøtte, så vi håper det løser seg.
Større pågang
Nora Sjögren Johre forteller at de har hatt noe pågang fra utenlandske kunder også nå i høst, og en utenlandsk familie avslutter sesongen med en to ukers tur i oktober, blant annet på Telemarkskanalen.
– To av båtene har blitt bygget om, så nå skal alt gå fra samme batteriet. Da kan man ligge i alle fall en natt i uthavn og ha på aircondition. Det kunne man ikke tidligere, ifølge Nora.
Hvor lenge kan dere holde det gående før den økonomiske pila må peke den andre veien?
– Vi har vært veldig forberedt på at dette kan ta tid. Så fikk vi noen overraskelser med pandemi og strømpriser som har gjort det tøffere enn vi hadde forutsett.
– Inngangen av bestillinger er bedre nå i høst enn på samme tid i fjor. Vi har fullt fokus på å få solgt turer fra nå og frem til våren 2023, og så må vi ta en ny vurdering til våren, avslutter Sjögren Johre. Ifølge henne vil de måtte foreta nye vurderinger dersom det viser seg at markedet er umodent, og at det vil ta for mange år før driften blir lønnsom.