Garmin satser integrert strømsystem
Nå skal alt kunne styres via plotterskjermen. Garmin OneHelm er deres løsning.
Vi går mot en tid hvor systemene i båten blir tettere integrert. Motordata på plotteren var første steg. Radio og musikk andre steg. Neste er å styre alt fra pumper til lanterner. For å få det til kreves det allianser, og det har Garmin inngått.
Flere allianser
For å kunne styre båtens elektriske systemer fra plotteren, så kreves det en CanBus system som enkel kan beskrives som at det er felles datasignaler som styrer båtens elektroniske komponenter. Dette ble innført i biler på 90-tallet, men innførselen har gått tregt på båt, fordi det krever ny kunnskap.
Garmin har alliert seg med Czone med sitt CanBus-system med digitale brytere. Czone har en lang fartstid på område, og har igjen flere alliansepartnere, som Mastervolt og BEP.
LES: Fremtidens løsning kjøpt av Navico
LES: Peugeot lager dashbord for båter
Enklere dashbord
Garmin ønsker å rydde opp dashbordet på båter med OneHelm. Det samme har alt Navico gjort ved å kjøpe opp Naviop og svenske Yacht Defined-systemet.
Garmin samarbeider nå med Böning Ship Automation som er spesialister på kontrollsystemer for båter. De har utviklet ulike sensorer og overvåkingssystemer. Innovative Seakeeper har et stabiliseringssytem som hindrer at båter ruller, og som reduserer sjøsyke. Lumishore selger LED-lys for montering under vann, Shadow-Caster produserer LED-belysning, OctoPlex fra The Carling Technologies er et system som kontrollere båtens vekselstrøm og likestrømsanlegg.
LES: Båtelektronikk tar etter bil
Generasjonsskifte
Vi står ovenfor et generasjonsskifte i båt. Fordelen er at ustyret snakker bedre sammen, og det blir enklere for båteieren å lære seg båtens funksjoner. Ulempen blir for hobbyelektrikeren som får en helt annen verden å forholde seg til. Det blir vanskeligere å ettermontere utstyr, og en høyere terskel for å reparere selv.
LES: Radaren blir enklere og bedre
LES OGSÅ: AIS for økt sikkerhet