CanBus for alle pengene
Garmin kjøper opp svenske Trigentic AB som står bak EmpireBus.
Alt tyder på at det elektriske anlegget i båt vil bli som i bil. Tradisjonell kabling blir byttet ut med smartere kabling hvor det er datasignaler som styrer enhetene. Det gjør at plotteren kan brukes til å skru på lanternene, og at du kan programmere det elektriske anlegget, slik at du da samtidig får nattbelysning under dekk, og nattvisning på plotteren.
LES: Garmin satser integrert strømsystem
Kamp om dashbordet
I det siste året har Navico kjøpt opp flere aktører som har utviklet slike systemer. Nå følger Garmin etter. Det utspiller seg en kamp om å få kontrollen på dashbordet.
EmpirBus har lengst fartstid for CanBus-løsninger for båt. Deres systemer ble brukt av Hallberg-Rassy for over ti år siden, men det var nok litt for tidlig. Det kjente Orust-verftet gikk tilbake til tradisjonelt strømsystem igjen.
Trigentic AB har til nå hatt ett tett samarbeid med Raymarine.
LES: Fremtidens løsning kjøpt av Navico
LES: Peugeot lager dashbord for båter
Komplette systemer
Garmins oppkjøp er et strategisk trekk. Navico, med Simrad og B&G har hatt en aggressiv strategi om å levere komplette strømanlegg i båter med sitt Navip-system. Bavaria er et av verftene som gar vraket Garmin til fordel for Navico, og deres Naviop-løsning. Løsningen gjør at innredningen kan bygges moduler med det elektriske opplegget ferdig montert, og modulene kan lett kobles sammen via enkle kontakter.
Med oppkjøp av Trigentic AB vil også Garmin kunne tilby komplett strømsysten. Tidligere i denne uken lanserte Garmin OneHelm, et system som gjør at Garmins plotter kan brukes til å styre en rekke funksjoner. Garmin har inngått viktige allianser som gjør at ulike systemer snakker Garmins språk.
LES: Båtelektronikk tar etter bil
LES: Radaren blir enklere og bedre
LES OGSÅ: AIS for økt sikkerhet