Cannes Yachting Festival
Princess: med ti milliarder på blokka
Luksusbåter selger som aldri før nå under pandemien. Både Ferretti og Azimut-Benetti Group og melder om rekordsalg, og Princess har ti milliarder kroner på ordreblokka nå. (Se bildespesial ved å klikke øverst på siden av bildet).
Pengene sitter løst blant de aller rikeste for tiden. Princess er et velkjent båtmerke i Norge. Den engelske luksusbåtprodusenten er til stede med åtte båter på Cannes Yachting Festival. Skandinavisk importør Benny Martinsson forteller om rekordsalg og en ordrebok for konsernet nå i høst på ti milliarder kroner.
Blant nyhetene Princess stiller ut er Y72 og X95, sistnevnte en luksusyacht til den nette sum av 125 millioner kroner. (Båtmagasinet kommer nyhetsreportasje senere fra Y72, som det allerede er solgt et par båter av til Skandinavia).
Sunseeker er også tilbake for fullt, og skryter nå av en ordrebok på nær fem milliarder kroner (400 mill euro).
Italienske Azimut-Benetti kan slå i bordet med rekordresultater og en ordrebok på over 12 milliarder kroner (1,2 mrd euro). Ved utgangen av august har gruppen produsert 245 båter for ni milliarder kroner (850 millioner euro). Mesteparten av salget utgjøres av båter over 80 fot, melder selskapet.
Ferretti breier seg med hele 23 båter på Cannes Yachting Festival. Den kinesiskeide italienske bedriften står bak mange av verdens mest kjente luksusyachter. Porteføljen omfatter merkevarer som Riva, Pershing, Ferretti Yachts, Custom Line og Wally. Inntektene i første halvår endte på nesten fem milliarder kroner (457 euro), og det er nær en fordobling fra samme tid i fjor, melder selskapet.
Selskapet har investert 200 millioner euro i produktutvikling de siste tre årene. Det har resultert i 23 nye modeller, og en gode økonomiske resultater. Driftsresultat før avskrivninger og skatter (EBIDTA) i første halvår er på godt over en halv milliard kroner, melder selskapet i en pressemelding.
Også fra USA meldes det om rekordstor etterspørsel etter dyre båter. Grand Banks har tredoblet ordreinngangen fra samme tid i fjor, og kan samtidig melde at anlegget deres i Malaysia nå er i gang igjen for fullt etter Covid-nedstenging. Båtbyggere over hele verden sliter nå med å få deler nok til å opprettholde produksjonen.