Alt om effektive kuldegrader
Så kaldt er det egentlig
Er du på sjøen i kulden med litt fart på vannet blir de effektive kuldegradene betydelig høyere enn hva gradestokken viser. Her er full oversikt over hvor kaldt det egentlig er etter båtens fart.
Kjører du i 40 knop i åpen båt og gradestokken viser 10 minusgrader er den effektive temperaturen langt lavere. Faktisk er temperturen for båtføreren da helt nede i 23 iskalde blå. Selv med gradestokken på null vil den effektive temperaturen i denne hastigheten bli 9 minusgrader. Dette er en effekt de fleste har kjent på når man har syklet en noe kaldere dag uten hansker. Effekten kalles effektive kuldegrader, vindavkjølingseffekt eller windchill. I vindstille vær vil altså et isolerende luftlag legge seg tett på hele huden. Dette laget forsvinner når vinden blåser den bort.
LES OGSÅ: Pass på batteriene i vinter
Forbedret tabell
Den første vindavkjølingsformelen ble utviklet av Forsvaret i USA under 2. verdenskrig av forskere som var stasjonert i Antarktis. Først på 1970-tallet ble den tilgjengeliggjort for allmenheten av National Weather Service, og i 2001 ble formelen revidert etter ytterligere tester som var gjort av millitæret. Formlene er spesielt laget for menneskekroppen, og da spesielt av hensyn til ansiktet.
LES OGSÅ: Varm og tørr båt om vinteren
Fartsvind og vind
Kjører du båt kan du legge til farten, som står i tabellen under, der også knophastighet står oppgit. Men i tillegg vil det være avgjørende om du kjører i medvind eller motvind. Kjører du i motvind kan du legge sammen fart og vindhastighet. Det vil si at om en båtfører kjører i 10 minusgrader i 20 knop, og det blåser frisk bris (10,5 sekundmeter som tilsvarer 20 knop) er vindhastigheten i realiteten nærmere 40 knop. De 10 minusgradene er da 23 minusgrader. Derimot om båtføreren kjører i medvind så er hastigheten den samme som vinden, og tempereturen er da fortsatt 10 minusgrader.
Vindstyrke | m/s | Knop | 5°C | 0°C | –5°C | –10°C | –15°C | –20°C | –25°C | –30°C | –35°C | –40°C | –45°C | –50°C |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Svak vind | 1,5 | 3 | 4 | –2 | –7 | –13 | –19 | –24 | –30 | –36 | –41 | –47 | –53 | –58 |
3 | 5,8 | 3 | –3 | –9 | –15 | –21 | –27 | –33 | –39 | –45 | –51 | –57 | –63 | |
Lett bris | 4,5 | 8,7 | 2 | –4 | –11 | –17 | –23 | –29 | –35 | –41 | –48 | –54 | –60 | –66 |
6 | 11,7 | 1 | –5 | –12 | –18 | –24 | –31 | –37 | –43 | –49 | –56 | –62 | –68 | |
Laber bris | 7,5 | 14,6 | 1 | –6 | –12 | –19 | –25 | –32 | –38 | –45 | –51 | –57 | –64 | –70 |
9 | 17,5 | 0 | –7 | –13 | –20 | –26 | –33 | –39 | –46 | –52 | –59 | –65 | –72 | |
Frisk bris | 10,5 | 20,4 | 0 | –7 | –14 | –20 | –27 | –33 | –40 | –47 | –53 | –60 | –66 | –73 |
Liten kuling | 12 | 23,2 | -1 | –7 | –14 | –21 | –27 | –34 | –41 | –48 | –54 | –61 | –68 | –74 |
13,5 | 26,2 | –1 | –8 | –15 | –21 | –28 | –35 | –42 | –48 | – 55 | –62 | –69 | –75 | |
Stiv kuling | 15 | 29,2 | –1 | –8 | –15 | –22 | –29 | –35 | –42 | –49 | –56 | –63 | –70 | –76 |
16,5 | 32,1 | –2 | –9 | –15 | –22 | –29 | –36 | –43 | –50 | –57 | –63 | –70 | –77 | |
Sterk kuling | 18 | 35 | –2 | –9 | –16 | –23 | –30 | –37 | –43 | –50 | –57 | –64 | –71 | –78 |
19,5 | 37,9 | –2 | –9 | –16 | –23 | –30 | –37 | –44 | –51 | –58 | –65 | –72 | –79 | |
21 | 40,8 | –2 | –9 | –16 | –23 | –30 | –37 | –44 | –51 | –59 | –66 | –73 | –80 | |
Liten storm | 22,5 | 43,7 | –3 | –10 | –17 | –24 | –31 | –38 | –45 | –52 | –59 | –66 | –73 | –80 |
24 | 46,7 | –3 | –10 | –17 | –24 | –31 | –38 | –45 | –52 | –60 | –67 | –74 | –81 | |
Full storm | 26 | 50,5 | –3 | –11 | –18 | –25 | –32 | –39 | –46 | –53 | –61 | –64 | –76 | –82 |