Det enkle båtlivet lokker
Pionerjolla er i medvind. Cipax-sjef Dag Erik Thomassen sier at folk vil ha et enkelt båtliv.
Cipax produserer mykplastbåter under navnet Pioner. I fjor bygget Akershus-bedriften båter for 58 millioner kroner, og Thomassen tror på en liten vekst i år. Det er eksporten som vokser, hjulpet av en svak krone, og Thomassen ser lyst på framtiden.
– Vi tror på en forsiktig økning på eksisterende modeller. Det kundene etterspør er enkelt båtliv. De vil ha en båt som dekker akkurat deres behov uavhengig av om de er drevne båtfolk eller nybegynnere. Det skal være minimalt vedlikehold samt trygt og enkelt i bruk. Det at båtene produseres i et miljøvennlig og 100 prosent resirkulerbart material blir stadig viktigere, sier han til Båtliv.
–Hva skal til for å lykkes med båtproduksjon i Norge?
Lytte til kunden. Vi er midt i en stor omstilling med å digitalisere Pioner gjennom en omnikanal markedføringsplattform med båtkonfigurator i sentrum.
–Hvilke modeller er bestselgere hos dere ?
Pioner 14 Active og Multi. Vi har også store forventninger til den nye modellen.
–Har dere nye modeller på gang, i så fall hvilke?
Ja, Pioner 15 Allround som vil erstatte den gamle storselgeren, Pioner 15.
Se oversikt over omsetning og resultat for 22 norske båtprodsenter her (for abonnenter)