LEDER Båtmagasinet 1 2024
Seier for kvaliteten
To norske båter gikk til topps da Europas ledende båtjournalister kåret årets beste motorbåter i Europa. Kvaliet kan lønne seg.
Båtfolk er villige til å betale for kvalitet. I praksis er det ikke alltid så lett å vite hva kvalitet er, men erfarne båtfolk har som regel en viss peiling. De ser seg ikke blinde på prisen, men gjør seg opp en mening om hva de får igjen for pengene.
Putt pengene der de synes, er omkvedet blant enkelte båtbyggere. Mange kjøpere lar seg blende av førsteinntrykket, men ofte ligger kvaliteten gjemt i det du ikke så lett får øye på.
Det kan dreie seg om kablingen i det elektriske anlegget, dimensjoner på skruer og beslag, forsegling av endeved, skroggjennomføringer og slanger, motorrom og støyisolering og selvsagt valg av materialer helt ned til glassfibermattene i skroget.
Når kvalitetsbåter koster litt mer enn rimeligere alternativer, er det fordi båtene er bygget for å vare lenge. Ofte har de også mer utstyr i standardprisen enn rimeligere alternativer, så det gjelder å se på litt mer enn kun utropsprisen når man skal velge båt.
Båten er perfekt utformet, gjennomtenkt ned til minste detalj og vitner om tiårene med båtbyggererfaring til det tradisjonelle norske verftet.»
Juryen i European Powerboat of the Year
Vi skriver dette når to norske båter har gått helt til topps i «European Powerboat of the Year». Marex 440 Gourmet Cruiser får nærmest en panegyrisk omtale fra redaktørene for Europas ledende båtmagasiner. – Med 440 GC viser Marex-verftet igjen sin forkjærlighet for detaljer. Båten er perfekt utformet, gjennomtenkt ned til minste detalj og vitner om tiårene med båtbyggererfaring til det tradisjonelle norske verftet, heter det i juryens vurdering.
Og her setter juryen fingeren på et poeng som også Marex-sjef Espen Aalrud gjerne fremhever. Marex har bygget familiebåter i 50 år. Flere av modellene er blitt forbedret gjennom generasjoner av modeller. Design og utstyr følger tidsånden, men grunnkonseptet er og blir familiebåter.
Tydelig posisjon
Posisjonering heter dette i markedsføringsboka. Gjennom å konsentrere seg helt og fullt om familiebåter i flere tiår har Marex opparbeidet seg en tydelig og troverdig posisjon i dette segmentet i båtmarkedet.
To andre norske båtmerker som gjør det bra for tiden er Nordkapp og Cormate. I likhet med Marex har også disse to tatt en tydelig posisjon i markedet. Cormate har laget elegante kjøremaskiner i en årrekke. I likhet med Espen Aalrud har tidligere racerbåtfører Egil Ranvig et bankende hjerte for sine båter. Både Marex og Cormate har en umiskjennelig design, men først og fremst leverer de på produktløftet.
Nordkapp har fått en industriell eier i Frydenbø, og satser nå i flere segmenter, men har i likhet med Marex og Cormate bygget en tydelig profil rundt velkjørende skjærgårdsjeeper og daycruisere med umiskjennelige linjer fra Espen Thorup.
Så kan man jo alltids diskutere hvor norske de tre båtmerkene er. Enda en ting de tre har til felles, er nemlig at de eier produksjonsanleggene i utlandet. Nordkapp og Cormate bygges i Polen, mens Marex bygges i Litauen. Og slik blir det penger av. Både Marex og Nordkapp landet i 2022 driftsresultater på over 70 millioner kroner. Cormate er ikke i den ligaen ennå, men kunne også notere seg for driftsmargin rundt 20 prosent. Alle tre ekspanderer nå også internasjonalt.
Så finnes det mange flere dyktige båtprodusenter i Norge, enten de innkasserer priser eller ikke. Ibiza 601 er en nytenkende båt som gikk til topps i «European Powerboat of the Year» i Europa i klassen for de minste båtene. Askeladden vant samme klasse i fjor med modellen C78 Cruiser.
I en tid hvor mange i båtbransjen nesten knekker nakken på priskonkurranse, er det godt å se at kvalitet kan lønne seg.