Silver Raptor DCZ

Avantgarde-båten gjenoppstår

Silvers første glassfiberbåt er åpenbart en interessant og temmelig futuristisk prestisjemodell. Men nytt er ikke akkurat konseptet.

Publisert Sist oppdatert

For litt over to år siden lanserte nemlig Yamarin sin 81-modell, en svært nyskapende variant over daycruiser-konseptet. Kombinasjonen av den norske designerens Bårds Ekers originale løsninger og det svenske Petestep-skoget vakte mye oppsikt. Men få båter ble solgt. Modellen var temmelig dyr og ble muligens også for ukonvensjonell for den jevne båtkjøper. 

 

Yamahas overtagelse

Da Yamahas datterselskap Inha Works Ltd for halvannet år siden overtok både Yamarin og Buster ble hele det nye modellprogrammet kansellert og modellene solgt. Sist uke dukket dermed båten opp som Silver Raptor DCZ. 

Men selv om Silver med nesten komisk påståelighet presenterer Raptor som en verdensnyhet er og blir det Yamarin 81 som nå lanseres som den første glassfiberbåten fra den finske alu-spesialisten. 

Og Silver har stor tro på konseptet. Raptor er kun båt nummer én i en planlagt serie på fire Eker-designete glassfiberbåter. Båtene får navnene Grizzly DCz
, Eagle, DCz
 og Eagle BRz
, sistnevnte blir en bowrider. Ennå er ikke detaljert informasjon om modellene offentliggjort. Silver har kun sluppet en video med dataillustrasjoner av båtene og hjemmesidene sier heller ikke så mye mer om de tekniske detaljene. Bildet under er hentet fra videoen.

 

 

Endringer og justeringer

Silver har gjort en del justeringer på båten som nylig hadde snikpremiere under journalistmessen Finnboat Floating. Blant det mest åpenbare er at modellen nå har 350 hk som største motoralternativ, men også cockpitlayouten er noe endret og de komplekse dekslene akterut er forenklet. Disse dekslene var visstnok svært kostbare å produsere. 

Men det litt upraktiske hovedprinsippet med vipping av dekslene akterover er beholdt og ennå er det alt for lett å søle bensin ned i fenderrommene under tanking. Den sterke og nokså utsatte plasserte lyskasteren i baugen er også på plass, men Silver prøver heldigvis ikke markedsføre denne som «kjørelys på sjøen», slik Yamarin med dårlig sans for sjømannskap hevdet under den første lanseringen i Tyskland i januar 2016.

 

Delt mottagelse

Yamarin 81 splittet i sin tid pressen under prøvekjøringene. Mange roste det tørre, siviliserte og meget lettkjørte skroget, andre mente at båten både føltes ubalansert og nokså doven ved aktiv kjøring uten autotrimming. I tillegg var det mange detaljer som åpenbart kunne og burde forbedres. 

Den nye modellen er ifølge rapportene bedre balansert for de som foretrekker å slå av elektronikken.

 

Les Båtlivs test av Yamarin 81 her

 

Et annet viktig ankepunkt mot Yamarin 81 var prisen. Båten var kostbar å utvikle og kostbar å bygge. Nå har trolig Silver sluppet langt billigere unna

ved oppkjøpet enn de faktiske produktutviklingskostnadene skulle tilsi og båtbyggeren har altså også forenklet visse elementer. Så om den endelige prisen også senkes en del hakk er det ikke umulig at Yamarin-floppen kan bli en suksess for Silver.