Hydrolift satser elektrisk med Evoy på hekken
Hydrolift E-22 fra Fredrikstad får elektrisk utenbordsmotor fra Florøbaserte Evoy på hekken. Og det satses på delingsøkonomien til Kruser med tilgjengelighet i de største norske byene.
Båten er basert på Hydrolift X-22. E-22 er et samarbeid mellom Hydrolift som produserer båten, Evoy som har utviklet elmotoren og Kruser som nå skal tilby denne pakken med deres delingsøkonmi. Båtmagasinet har tidligere skrevet om Kruser som satser i de største norske byene med elbåter som er tilgjengelig via medlemskap. Et medlemskap som gir mulighet for å bruke X-22 starter på 27600 kroner, hvis man da ikke inkludere bruk i helgene. Båten kommer også etter hvert for salg, utenom delingsøknomien til Kruser elbåtpool. Prisen ligger da ifølge Hydrolift på 1,6 millioner kroner.
Har bestilt ti båter
Den elektriske motoren på hekken blir tilsvarende 150 hestekrefter. Hydrolift E-22 er estimert til å kunne kjøres i en time i 23 knop og mer enn sju timer i fem knop. Maks hastighet med denne motoren er estimert til 40 knop, men batteriforbruket vil da gå betydelig utover kjøretiden.
Daglig leder Christer Ervik i Kruser mener at dette er et perfekt alternativ for de som ønsker høyere fart enn det som klassifiseres som Krusers komfortbåter.
– Vi opplever Hydrolift som fremoverlente, fremtids- og løsningsorienterte. Og de deler våre tanker om miljøvennlige båtopplevelser. Vi ser derfor frem til å få levert ti Hydrolift E-22 som er skreddersydd for oss, sier Ervik.
– Kommet for å bli
Bård Eker i Hydrolift har stor tro på båten og delingsøkonomien den vil ta del i.
– Hydrolift er stolte av å støtte Kruser i båtpoolsatsingen. Vi tror vi når nye kundesegmenter på denne måten og synes det er spennende å serve nye båtkunder. Elbåtene har kommet for å bli, og vi synes det har vært er en spennende utfordring å lage den første hurtiggående elbåten til massemarkedet, sier Eker.
Han forteller videre i anledning av lanseringen at skroget, som er viktig for å gi en best mulig brukeropplevelse og som gir et lavt energiforbruk, er videreutviklet og effektivisert for å passe til den elektriske drivlinjen og motorkarakteristikken. Videre har det vært fokus på gode oppbevaringsmuligheter og kjøreegenskaper for å sikre trygg ferdsel og lange dager på sjøen. I tillegg har Hydrolift også tilpasset noe utstyr. Båten er utviklet og blir produsert i Fredrikstad.
Hydrolift opplyser til Båtmagasinet at de jobber med flere utviklingsprosjekter hvor ulike former for el-drift inngår.
– Hydrolift har som mål å jobbe med modulære båtsystemer. Det vil si at vi både har mulighet til å modifisere eksisterende modeller og lage nye varianter basert på eksisterende moduler. Begge deler kan være aktuelt framover, sier Merethe Halvorsrød fra Hydrolift.
Klar andre kvartal
Evoy skal levere motorsystemene for Krusers nye elektriske hurtiggående båter. Leveransen fra Evoy er en totalpakke som inkluderer; El-motor, batteri, skjermløsning, hendel og lader. Alt er optimalisert gjennom Evoys styringssystem som også har direkte forbindelse til Evoys sky-løsning med Over-The-Air (OTA).
Det nye utenbordssystemet ‘Gale Force Series’ til Evoy lanseres i andre kvartal 2021 og det jobbes nå med ferdigstilling og testing. Kruser og deres kunder blir blant de første som får oppleve disse systemene.
- Vi ser virkelig frem til å få vise frem dette systemet som vi har fått en enorm interesse for fra hele verden, forteller Leif Stavøstrand og Per Arne Meek i Evoy AS.
Får støtte
Elbåter er fortsatt dyrere enn båter med fossilt drivstoff, så det var av avgjørende betydning at Enova støtter prosjektet med i overkant av 3,4 millioner kroner. Enova er et statlig foretak som som jobber med omstillingen til lavutslippssamfunnet, deriblant utslippsfri teknologi i maritim næring. Ettersom båtene vil inngå i en båtpool, blir brukstiden for hver båt såpass høy at prosjektet kvalifiserte for Enovas støtteordning for elektrifisering av fartøy.
– Satsingen til Kruser kan bli viktig både for å vise at elektriske båter fungerer og for å bygge interesse for delingsløsninger også til sjøs. Leverandørene i prosjektet er dessuten involvert i flere nullutslipps-satsinger for ulike skipstyper, og vi har tro på at kunnskapen og erfaringene de bygger her derfor vil komme til nytte også på andre områder, sier Gunnel Fottland, markedssjef i Enova.