«Big Beaver» dundret forbi


GALSKAP: – Det er total galskap, virkelig helt crazy. Dette kunne like gjerne gått til helvete, sier hurtigbåtskipper Tommy Gjerland om hendelsen i Søgne i går. (VIDEO: TROND-ARNE SANDMO).

– Ganske sikker på at den kom til å smelle

– Det er ikke hver dag man opplever slikt på sjøen. Heldigvis, sier Trond-Arne Sandmo. Han var på ferietur på en hytte i Søgne da en Delta 88 Carbon kom dundrende forbi brygga.

Publisert Sist oppdatert

Sandmo har feriert på samme sted siden 2014 og sett mange situasjoner i den smale passasjen som hovedsakelig benyttes av småbåter. Noe lignende har han imidlertid aldri opplevd. Og han priser seg lykkelig for at landstedbåten ikke lå ved brygga da den 88 fot store yachten kom i høy fart gjennom sundet i går ettermiddag. Sundet ligger på nordsiden av Herøya, ikke langt fra Ny-Hellesund.

– Jeg så den i fjorden, og tenkte at dette var en spesiell båt, så jeg fant frem mobilen for å filme. Den kom nærmere uten å sakke på farten, og det man må gjøre en S-sving for å gå klar av grunnene i den trange passasjen – men denne båten kjørte rett frem, sier Sandmo, som var sikker på at den kom til å gå galt.

15 knop

– Enten er det en superdyktig fører, eller så er det flaks. Jeg var ganske sikker på at det kom til å smelle, og jeg heller vel mot at det skyldes mer flaks enn forstand at det gikk bra. Det er vanskelig å bedømme hvilken fart båten hadde, men den var nok nærmere 15 knop, sier Sandmo, som observerte båten i retning mot Høllen.

FEM KNOP: Kystverkets app Båtfart viser tydelig at fartsgrensen er 5 knop på nordsiden av Herøya.

– Det er godt vi blir oppmerksomme på denne typen kjøring. Jeg ble veldig overrasket. Uansett om jeg hadde signalisert eller ikke, så hadde han nok ikke senket farten. Og det er ikke plass til flere båter i sundet om det hadde kommet noen imot. Selv om det er forholdsvis grei oversikt, så kan det ligge småbåter og kajakkpadlere på den andre siden, sier Sandmo.

– Vi var veldig glad for at hyttebåten ikke lå ved brygga da den passerte, for jeg tror den hadde lempet hele båten opp på brygga.

Ifølge Sandmo er det ikke skiltet fartsgrense i sundet, men fartsappen Båtfart bekrefter at det er 5-knops-grense i den trange passasjen.

45 tonn

«Big Beaver» er en Delta 88 Carbon, bygget av det svenske selskapet Delta Carbon Yachts på Estlands største øy Ösel. Båten er 25,72 meter lang og har et deplasement på 45 tonn. Den drives av hele tre Volvo Penta IPS 1350 og har ifølge produsenten en toppfart på rundt 38 knop.

Båtmagasinet har forgjeves forsøkt å finne opplysninger om båt og eier. Ifølge AIS-data var det torsdag over 15 timer siden siste oppdatering av posisjonsdata, og den 13. juli klokken 18.13 UTC er båtens posisjon ifølge MarineTraffic Nice i Frankrike. Båten, som har navnet «Big Beaver» er registrert i skatteparadiset Cayman Island.

Hurtigbåtskipper:

– Total galskap!

Tommy Gjerland som er skipsfører på hurtigbåten «Rose Express» i GulenSkyss og tidligere skipsfører i Redningsselskapet, er rystet etter å ha sett videoen:

– Det er total galskap, virkelig helt crazy. Dette kunne like gjerne gått til helvete. Ut ifra videoen og sjøkartet så er det helt åpenbart at det her er brutt en rekke regler i Sjøveisreglene, sier den erfarne skipperen.

RYSTET:

– Her bryter skipperen helt klart reglene om å holde sikker fart, vise hensyn og bruke alle tilgjengelige hjelpemidler for å unngå fare for sammenstøt. Her er faren for sammenstøt åpenbar hvis det kommer en annen båt. Da har han ikke sjans til å stoppe. Jeg vil betegne det som uaktsom og farlig kjøring, og her burde myndighetene virkelig statuere et eksempel. Beviset fins på film og det burde ikke være vanskelig å finne igjen en slik båt, sier Gjerland.

– Dette er etter mitt skjønn et eksempel på folk som driter i alle andre og som opptrer svært egoistisk. Her er det ingen konsekvenstenkning, og umiddelbart tenker jeg at det er totalt ukyndige folk som fører denne båten. Selv i en utrykkningssituasjon ville ikke en erfaren skipper, for eksempel i Redningsselskapet, har kjørt slik i et område som dette.

– Og reder kan ikke på noen måte fraskrive seg ansvar, selv om rederen ikke var ombord. Rederen skal nemlig sørge for at skipperen har den nødvendige kompetansen til å føre fartøyet på en sikker måte, og det er lite som tilsier at rederen her sørget for det i dette tilfellet, avslutter Gjerland.