SKADEÅR: Båtsesongen er over og vinterlagring står på planen. Gjør en skikkelig jobb, for det er frykt utfordringer med vær og vind også denne vinteren.

- Dette blir et stygt skadeår

Du har et stort ansvar for båten din, og den første høststormen har allerede vært her. Det er registrert flere og dyrere skader så langt i år. Frende forsikring frykter at det ligger et «stygt skadeår» foran oss.

I løpet av første halvår ble det meldt inn mer enn 6000 båtskader til norske forsikringsselskaper. Det er 16 prosent mer enn året før. Skadene kostet til sammen 375 millioner kroner, en økning på drøyt 12 prosent. Tallene kommer fra Finans Norge. 

- Hvis du venter for lenge med å få båten på land, eller dropper å sikre at den ligger trygt på vannet gjennom vinteren, blir båten din fort en del av den kjipe statistikken, sier fagsjef på båt i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen.

 En av tre vinterlagrer på vannet. I følge en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring lagrer nordmenn båten sin på tre ulike steder i vinterhalvåret: I opplag, i hagen eller på vannet.

Mange havariskader

- Det er ingenting i veien for å vinterlagre båten på vannet, men det krever litt ekstra av deg som eier den. Og før du lar den ligge bør du sjekke at du ikke har rabatt på forsikringen som krever at du tar den på land om vinteren, sier Edmond Wold Gaulen. 

Mange av de som har båten på vannet velger såkalte boblehavner, der innredninger i sjøen gjør at havnen holdes isfri gjennom vinteren. 

 - Mer enn halvparten av båtskadene så langt i år er havariskader. Det er også den desidert dyreste skadetypen, sier Wold Gaulen. Havarikostnadene har økt med 36 prosent så langt i år og vinteren er full av denne typen skader. 

- Ansvaret for at båt, motor og utstyr er lagret slik at det ikke blir skadet, er ditt. Du somA båteier har også ansvar for å sjekke tilstanden til båten din gjennom den kalde sesongen, enten den ligger på vannet eller rett utenfor stuedøra, sier han. 

 Må sjekkes jevnlig

- Det er dessverre en del som opplever at båten synker på grunn av snø, vann og is. Eller at frost eller løv tetter dreneringen og selvlensingen, sier Wold Gaulen. Du har også tilsvarende skader på land. 

- Båter blir liggende under mengder med tung snø eller står ute i kulda og får problemer i frosten. Og når vannet smelter igjen har du fort fått deg en dyr vannlekkasje, sier han. 

En del som lagrer båten på vannet, får også frost i glassfiberlaminater. Det unngår du i større grad hvis du lagrer båten på land, slik at laminatet får tørke gjennom vinteren. 

Wold Gaulen minner de som lagrer båten i hagen om å sjekke jevnlig om det er kommet regnvann i motorrom. 

- Det er ikke nok å bare se på båten om vinteren. Du må gå om bord og sjekke at alt er ok. Det er unntak på båtforsikringer hvis du får skader på grunn av frost og nedbør. Du bør også gå om bord for å sjekke at du ikke har hatt innbrudd siden sist, sier Edmond Wold Gaulen. 

Tar sjansen uten forsikring 

- Alt tyder på at 2024 blir et heftig skadeår for båteierne. Og dyrt for de som ikke har forsikring, sier båteksperten. I fjor rapporterte Båtmagasinet at bare 1 av 3 fritidsbåter er forsikret. 

- Det er altfor få. Og det blir fort en dyrekjøpt lærepenge hvis noe skjer med båten din. Til nå i år har gjennomsnittskostnaden for båtskader vært på mer enn 60 000 kroner. Den er kjip å ta alene, sier Edmond Wold Gaulen.

Vinterlagring på land 

  1. Ta opp båten og vask rent inn- og utvendig.
  2. Du sparer mye arbeid ved å fjerne groe og skjell med en gang.
  3. Husk å tørke opp vann.
  4. Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
  5. Kjør motoren i ferskvann, gjelder også innenbordsmotorens sjøvannsystem.
  6. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
  7. Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  8. Fyll opp drivstofftanken.
  9. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
  10. Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  11. Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett. Bunnventiler kan gjerne stå åpne når båten står på land.
  12. Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt koble fra batteri.
  13. Kontroller brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr, pass på utløpsdato.
  14. Ta gjerne utstyret med på land og lagre frostfritt.
  15. Ta på land verdisaker.
  16. Tøm båten for puter og annet som er utsatt for jordslag.
  17. Installer en frostvakt for å holde lunk i lugar og motorrom. 

Vinterlagring på sjøen

  1. Tøm septikk og ferskvannstanker.
  2. Fyll frostvæske i toalett og vannlåser.
  3. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
  4. Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  5. Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter i tanken bør den tømmes helt, rengjøres og alle drivstoffilter bør byttes.
  6. Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  7. Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, sett inn med fett.
  8. Vask rent inn- og utvendig. Husk å tørke opp vann.
  9. Luft ut båtens innredning for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet).
  10. Bruk gjerne “fuktsluker”, eller vedlikeholdsvarme.
  11. Båten bør, hvis mulig, dekkes til med presenning. Husk at presenningen bør spennes opp slik at snø og vann renner av.
  12. Gå over alle fortøyninger, sjekk innfestinger og pullerter.
  13. Steng av hovedstrømsbryter, eventuelt kople fra batteri. Ikke hvis du har automatisk lensepumpe.

Hold jevnlig tilsyn med båten gjennom hele vinteren. Kilde: Redningsselskapet