EL: Travel 1003 C passer for joller og mindre seilbåter.

Satser enorme summer og kjøper Torqeedo

Motorprodusenten har tro på elektrisk fremtid og skal investere 100 millioner euro på grønn strategi.

Publisert Sist oppdatert
HØYSPENT: Torqeedo har løsning med 350 volts batteri og motorer. Løsningen kan erstatte bensinmotorer på de fleste fartøy.

Det er ikke bare bilindustrien som satser på elektrisk drift. Deutz er en tysk produsent av industrimaskiner og landbruksutstyr som satser stort på ny teknologi. En del av strategien har vært å kjøpe Torqeedo, som er verdensledende, og innovatører innen elektriske motorer for båt.

I sterk vekst

Torqeedo ble etablert i 2006, og har vokst med 35 prosent hvert år i snitt, og solgte for 25 millioner euro i 2016. Torqeedo har 130 ansatte fordelt på kontorer og fabrikker i Tyskland, USA og Thailand.

Oppkjøpe gir Torqeedo nye muskler. Selskapet trenger å få opp salgsvolumet, og få ned prisene. Dessverre ligger Torqeedos løsninger for høyt i pris for å være et reelt alternativ for folk flest.

En sterk allianse

Torqeedo har i senere tid satset mer på større maskiner. De har også samarbeid med en motorfabrikk med en generator for hybridsystem, samtidig som at de samarbeider med BMW på batterisiden.

Det blir stadig strengere miljøkrav rundt om i Europa, og det tvinger båtprodusentene over på elektrisk fremdrift, og hybridsystemer. Nå blir det forbudt med fossile motorer i kanalene i Amsterdam, og et slik forbud kommer også på innsjøer i Finland.

Klimanøytralt om 30 år

I følge Paris-avtalen skal landene som har underskrevet være klimanøytrale i 2050. Det betyr at om 30 år, så må båtene enten bruke biodrivstoff, eller bytte til elektriske motorer. Forhåpentligvis har man da løst utfordringene rundt det å bruke hydrogen som energibærer.

 

 Les om eJet fra Avon, en tender med elmotor og BMW-batteri

 LES OGSÅ. Torqeedo øker kapasiteten

EL: Torqeedo har både påhengsmotorer, og motorer for innenbords installasjon.