Advarer mot dårlig dieselkvalitet

FYLLER DIESEL: Men pass på kvaliteten. Illustrasjonsfoto.

Slik unngår du å fylle feil diesel

Ikke all diesel er god diesel for båtmotoren.

Publisert Sist oppdatert

Norsk Petroleumsinstitutt og Norboat advarer mot dårlig dieselkvalitet.

– Det har seg nemlig slik at drivstoff har ulike kvaliteter og produktstandarder. Hvis du har en moderne common rail dieselmotor i båten din, skal dieselen du fyller oppfylle en drivstoffkvalitet som heter EN 590. Det hender at marinaene tilbyr annen type dieselkvalitet, som dermed ikke er tilpasset moderne motorer, skriver de i en pressemelding.

Du kan derimot lett sikre deg mot at du får riktig diesel, hvis fyllestasjonen følger regelverket.

Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt.

– Regelen er at drivstoffkvaliteten skal stå opplyst på pumpa. Men dersom du ikke ser den, eller den mot formodning ikke skulle stå der, er det viktig at du som forbruker stiller spørsmål til de ansatte ved marinaen om hvilken dieselkvalitet de har. Feil dieselkvalitet kan på sikt få negative konsekvenser for båtmotoren, og det har vært rapportert inn flere tilfeller av motorhavarier på grunn av feil dieselkvalitet, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt.

Hun sier videre at hvis er blant dem som har bensinmotor i båten, slipper du å tenke på dette. Men det er likevel noe du bør være obs på:

– Når du fyller bensin, er det viktig å unngå å få med vann i tanken. Bensin inneholder litt etanol som kan trekke til seg vann, og for mye vann kan skape problemer i motoren, sier Nøstvik.

 

Fakta om drivstoffkvaliteter

Drivstoff klassifiseres gjennom ulike produktstandarder på europeisk nivå. Bensin har en annen produktstandard enn diesel, og det finnes forskjellige produktstandarder innenfor dieselkategorien.

Det anbefales å bruke avgiftsfri diesel (også kjent som anleggsdiesel) til båter. Denne dieseltypen er i henhold til den europeiske produktstandarden EN 590. Denne standarden har samme drivstoffkvalitet som diesel til bilen – forskjellen er bare hvordan de avgiftsbelegges. Dette er også grunnen til at de har forskjellig farge.