Overraskende oppkjøp av Navionics
Garmin kjøper kartprodusenten Navionics og vil styrke sin digitale posisjon i markedet.
– Denne handelen gikk over hodet mitt, forteller Navionics mann, Hans Christian Grande til SEILmagasinet. Han har også snakket med Garmin i Norge, som også ble overrasket over det strategiske oppkjøpet.
Navionics er ledende på sjøkart for forbrukermarkedet. Kart fra Navionics blir i dag brukt på plottere fra Raymarine, Navico (Simrad osv) samt Hummingbird. Navionics har frem til i dag ikke vært tilgjenglig på plottere fra Garmin. Garmins plottere har til nå, kun kjørt Garmins egne kartsystem, Blue Chart.
Fortsetter med Navionics
Garmin har uttalt at de ønsker å videreføre Navionics som merkevare, akkurat som de gjør med Hi-Fi produsenten Fusion.
– – Det er et spennende oppkjøp. Jeg tror det blir en vinn-vinn situasjon for både garmin og Navionics, uttaler Grande. Han mener at Gamin har mye å hente på å kombinere teknologi og løsninger som hvert selskap har utviklet på hver sin side.
Garmins produkter vil i fremtiden kunne benytte seg av kart fra Navionics. Hva som skjer med Garmins egne kart, Blue Chart er uvisst. Grande mener det er sannsynlig at Garmins kunder kan velge mellom Navionics og Blue Chart.
Autorouting og dybdedata
Garmin og Navionics har utviklet mange av de samme tekniske løsningene de siste årene. Garmin var først ute med autorouting, en løsning hvor plotteren/nettbrettet finner ruten automatisk mellom to steder. Navionics var først ute med deling av dybdedata, en løsning som både glder fiskere, og som gir sikrere ferdsel for fritidsbåter i trange farvann.
Garmin og Navionics har også utviklet kartløasninger for mobiltelefoner og nettbrett.
– Navionics ligger i tet når det gjelder løsning for å holde kartene oppdatert. Dette er nok en av løsningene som Garmin har sett som ekstra verdifull, mener Grande.