Goldfish i nok en dødsulykke
Dødsulykken med RIB-en i Nordland 10. august i år er den sammemodellen som Kiwi-sjef Per Erik Burud og to andre forulykket med i 2011.
Store bildet: Goldfish 29 er involvert i nok en dødsulykke. Hans Fredrik Asbjørnsen/ Goldfish Boat.
Politiadvokat Siv Remen i Nordland politidistrikt leder etterforskningen av ulykken i Skjomen i Ofoten der føreren av en Goldfish 29 sammen med tre andre personer ble kastet over bord i høy hastighet. Båtføreren omkom og en person ble lettere skadet.Politiet bekrefter nå at det dreier seg om eksakt samme båt som tre personer ble kastet ut av i høy hastighet 13. juli 2011, skriver tu.no, som opplyser at det ikke er funnet noen tekniske feil med båten.
Båtkonstruktør og gründer av Goldfish, Pål Sollie, synes det er dypt tragisk at en av båten han har bygget er involvert i enda en dødsulykke. – Så langt vi kan se, er det en tilfeldighet at det skjer en dødsulykke med samme båt. Men den var veldig høyt spekket med en svært kraftig motor, sier Sollie til TU.
Goldfish har produsert rundt 250 båter i 29-fotsserien, men de fleste med motorer og utstyr for hastigheter rundt 60-65 knop. Ulykkesbåten har den desidert største motoren, på 725 hk.
Redningsselskapets båtkjøringsekspert Pål Virik Nilsen sier til TU at bare en håndfull mennesker kan føre en slik båt i høy hastighet. Vi snakker om en båt som er god for over 80 knop. Redningsselskapet ønsker obligatorisk kurs i hurtigbåtkjøring.
Les også: Slik kjører en god båtfører (for abonnenter)
I EU må førere av hurtiggående båter avlegge praktisk og teoretisk prøve, og dette er også et av forslagene i den nye nasjonale handlingsplanen mot fritidsbåtulykker.
Les også: Hurtigbåtkurs kan bli innført