Nytt forskningsskip til Norges geologiske undersøkelse
Geologene døpte «Geologen» med sjøvann, ikke champagne. Skipet bygges av finske Kewatec, og er deres største til nå.
NGU døpte tidligere denne uken det nye forskningskipet «FF Geologen» ved hurtigbåtterminalen i Trondheim. Til stede var næringsminister Jan Christian Vestre og ordfører Rita Ottervik. Fartøyets gudmor, direktør av NGU May Britt Myhr, sto for selve dåpshandlingen, som i dette tilfelle besto av å «kaste sjøvann på skroget», skriver verftet i en pressmelding.
Finskbygd
Fartøyet er bygget av finske Kewatec, og er det første IMO-registrerte fartøyet som de har laget. «Geologen» er en Kewatec e-work 2390 Survey og måler 23,9 meter. Den har en hybrid fremdriftsløsning med 2x670 Kw dieselmotorer, samt elmotorer som til sammen 200Kw. En av grunnene til at skipet er en hybrid har med følsomheten til instrumentene å gjøre:
– Båten vil bruke dieselmotorer for transport til og fra arbeidsområder. Ved utførelse av undersøkelser kan båten opereres med kun elektrisk kraft. Hovedformålet med elektriske drift er miljøhensyn, og å minimere støy og vibrasjoner for å oppnå ekstremt nøyaktige undersøkelsesresultater.
Proppet full med teknologi
«Geologen» vil i hovedsak bli brukt til å utføre geologiske undersøkelser langs Norges kyst. Selv om fartøyet i hovedsak er bygget for forskningsformål så er det fler enn bare forskerne som kan dra nytte av fartøyet i tiden fremover. Næringsminister Jan Christian Vestre virker å være begeistret over mulighetene skipet gir:
– «Geologen» er et høyteknologisk arbeidsverktøy i verdensklasse som vil gi oss kritiske geologiske data i mange år fremover. Det har stor verdi for fremtidig næringsutvikling, for samfunnssikkerheten, arealforvaltningen og for naturmangfoldet langs kysten vår, sier Vestre i samme pressemelding.
For å utføre dette arbeidet har skipet en rekke høyteknologiske verktøy, derav undervannsdrone (ROV), dynamisk posisjoneringssystem (DPS), to multistråleekkolodd, sedimentekkolodd samt «seisimikkutstyr for å kartlegge havbunnen og geologien under havbunnen», skriver Kewatec.