Mantaray M24:

HYDROFOIL: Svenske Mantaray har utviklet en ny, energieffektiv hydrofoil som også kan drives med el-motor.

Ny, svevende svenske

M24 er navnet på en ny, svensk hydrofoil. Produsent Mantaray har utviklet et patentert system for selvstabilisering av foliene og kundene kan velge mellom el-drift og bensinmotor.

Publisert Sist oppdatert

Mantaray M24 hadde verdenspremie på båtmessen Allt för sjön i Stockholm tidligere denne måneden, og modellen skal ifølge en pressemelding bruke inntil 75 prosent mindre energi enn ordinære båter.

24-foteren har en toppfart på over 30 knop og en marsjfart på 25 knop. Det er moderate tall, men farten oppnås med beskjedne 70 hester på hekken i bensinvarianten.

El-varianten er også en utenbordsmotor-løsning. Motoren blir levert av Stream Propultion og har en kontinuerlig ytelse på 37 kW (50 hk). Maks ytelse i «peak-modus» er 47,6 kW. Mantaray sier likevel ikke noe om de oppgitte fartsressursene gjelder for begge driftsalternativer.

KARBON: Den svenske nyheten skal bygges i karbonfiber.

Det helt nye med Mantarays første båt er et mekanisk virkende selvstabiliserende system for foilene, kalt Dynamic Wing Technology. Fraværet av elektronikk og, må vi anta, hydraulikk skal gi høy driftssikkerhet i et aggressivt marint miljø, ved siden av at produsenten lover meget høy komfort, lite støy og gode kjøreegenskaper. Pluss - naturligvis - lave driftskostnader.

M24 bygges av karbon, er designet av Mannerfelt Design Team og veier 1150 kilo. Så veldig mye mer enn dette vil ikke produsenten opplyse ennå, men batteriet skal yte 52 kWh. Da er det naturlig å anta at det benyttes to av Stream Propulsions 25,9 kWh litiumbatterier. Disse veier 188 kilo hver.

STABILISERING: Båten får et patentert, mekanisk stabiliseringssystem.

.