Jobber med godkjenning
Tester norsk, eldrevet redningsbåt
Viking Norsafe og den norske el-båtmotorprodusenten Evoy har sjøsatt en Mako-655 MOB-båt med elektrisk utenbordsmotor fra Evoy. Produsenten håper nå at en regelendring skal gjøre det mulig å få godkjent denne typen båter.
Ifølge en pressemelding fra livbåtprodusenten Viking Norsafe i Arendal har selskapet i samarbeid med Evoy lansert en ny redningsbåt med elektrisk utenbordsmotor. Båten har fått navnet E-Mako-655 .
Norsafe ble i 2018 overtatt av danske Viking. Selskapet sier i pressemeldingen at de mener det er på tide at også redningsbåter leveres med elektrisk drivkraft, selv om dagens internasjonale regelverk foreløpig ikke tillater dette.
– Elektrisk er mer forutsigbart, krever mindre vedlikehold og er bedre for miljøet. På samme måte som en livbåt, kan redningsbåter ofte bli stående i lengre perioder uten å bli brukt. Bensin- og dieselmotorer vil da ha en større risiko for å ikke starte når du først trenger den, enn en elektrisk motor, sier Erik Mostert, leder for forskning og utvikling i Viking Norsafe.
Utfordrer regelverket
Redningsbåten som har fått en norskutviklet elektrisk utenbordsmotor på hekken ligger i disse dager i Arendal hvor Viking Norsafe bruker den som demonstrasjonsbåt til interesserte aktører i bransjen, ifølge pressemeldingen. Bruk av redningsbåter er regulert av IMO (International Maritime Organization) og den såkalte SOLAS-konvensjonen, og dagens regelverk sier at en redningsbåt skal ha minst én forbrenningsmotor. Den aktuelle båten er derfor per i dag uten et kommersielt marked, og skal man tro Erik Mostert i Viking Norsafe vil det enda ta tid før båten kan tilbys selskapets kunder.
– Vi ønsker å utfordre dette regelverket, fordi vi mener det er foreldet. Vi regner ikke med å få gjennomslag med det første, men tror det på sikt vil være umulig å overse de åpenbare fordelene elektriske motorer tilbyr, sier Mostert i pressemeldingen.