Stor satsing på nytt båtmerke
Frydenbø Marine og Pascal Technologies har gått sammen om å lansere Ripple Boats, som skal bygge elektriske båter med lang rekkevidde.
Frydenbø Marine og Pascal Technologies
har gått sammen om å starte et nytt selskap for satsing på elektriske fritidsbåter.
De er allerede i gang med å utvikle en ti meter lang daycruiser designet av Espen
Thorup, som de siste årene også har stått bak designet på Nordkapp og Sting.
Ripple Boats sier at vil designe og bygge neste generasjon langdistanse elektriske båter i fritidsbåtmarkedet, med Pascals innovative luftputeteknologi. Tanken er å skape båter som krever lite vedlikehold, og som gir trygge og gode båtopplevelser.
–Fritidsbåtbransjen og elektrifisering er på et vendepunkt. Forbrukernes holdninger endrer seg, batterikostnadene går ned og investeringene i området vokser raskt, både fra etablerte aktører og startups. Ripple bringer kombinasjonen av en innovativ og fartsfylt oppstart med påliteligheten og kvaliteten til en erfaren båtbygger, sier administrerende direktør Stian Gulla i Ripple Boats til Marine Industry News.
Internasjonalt
Den første modellen blir altså en ti meter lang elektrisk daycruiser, designet av Thorup Design. Båten skal få romslige og konfigurerbare sittearrangementer samt brukervennlig teknologi med automatisk ankerhåndtering, fjernovervåking, og avanserte sikkerhetsfunksjoner slik at båtføreren kan slappe av på vannet uten bekymringer.
I en kommentar til lanseringen av Ripple Boats, sier administrerende direktør Stian Gulla:
–Jeg er veldig spent på å kunngjøre lanseringen av Ripple. Det som kjennetegner oss er vår evne til å kombinere innovativ, rekkeviddeforbedrende teknologi fra Pascal med bransjeerfaringen og produksjonsressursene til Frydenbø, noe som gjør oss i stand til raskt å bringe en elektrisk båt av høy kvalitet. I løpet av de kommende årene har vi som mål å bygge en serie modeller i seks til elleve meters størrelse, med tanke på internasjonalt salg og ikke bare i vårt hjemmemarked i Skandinavia.