Konferanse og messe om elektrifisering av båtlivet i Oslofjorden
Fremdriften på sjøen blir stadig mer elektrisk, men er bransjen og kundene klare, og hva med infrastrukturen? Dette blir tema i elbåtkonferanse med statministeren og klima- og miljøminister til stede.
S2021 kan bli året da elbåter blir tilgjengelig for mange, skal vi tro initiativtakerne til elbåtkonferansen. Utvalget av elbåter blir stadig større, og stadig flere norske aktører og produsenter kaster seg på bølgen. Til og med strømleverandører er med og vil tilby lademuligheter.
Initiativtakerne skriver i en pressemelding at overgangen til elektrisk framdrift på sjøen vil kreve en omlegging av hvordan mange bruker båten i dag.
– Vi er i starten av en elektrifisering av båtlivet. Elmotor vil ikke bare spare utslipp av drivhusgasser, den vil også redusere støyen og farten på fjorden, sier Morten Gjeruldsen i en pressemelding. Han er daglig leder Vollen Marina og initiativtaker til konferansen som er samarbeid mellom Asker Kommune, Asker Næringsforening, Elbåtforeningen og noen lokale bedrifter i Vollen.
Elbåtkonferansen holdes i april i Oslofjordmuseet i Vollen. Vollen Marina as er en aktør som satser på elbåter, og ønsker å investere i nytt bryggeanlegg med lademuligheter for elbåter. I Vollen skal både Greenline, helelektriske cabincruisere og Kruser etablere seg. Sistnevnte kombinerer delingsøkonomi med båtliv og elbåter.
– Vi inviterer nå båtbransjen, ledende aktører innen teknologi, samt politikere fra høyeste hold, statsminister Erna Solberg og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Det vil også arrangeres en viktig paneldebatt mellom politikere, bransjen og foreninger. Gründerpris for innovasjon innen elektrifisering ev fritidsbåtsegementet vil bli delt ut av Klima og miljøminister Sveinung Rotevatn. Etterfulgt av konferansen vil det bli holdt en elbåtmesse på Vollen. Her blir det i tillegg til båter elektriske motorer, utstyr og andre tjenester innen elbåt. Messen blir åpen for publikum, og holdes fra 23. til 25. april